Overslaan en naar de inhoud gaan

Een op vier Nederlandse bedrijven neemt geen milieumaatregelen

Meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlandse bedrijven neemt geen maatregelen om het milieu te sparen en klimaatverandering tegen te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In vergelijking met Europese buurlanden is dit percentage opvallend hoog, menen de onderzoekers. Belgische en Duitse bedrijven zeggen het vaakst milieuvriendelijke maatregelen te nemen (respectievelijk 88 en 89 procent). Van de Nederlandse ondernemers die wel iets doen, neemt 25 procent actie om het energieverbruik te verminderen, 11 procent gebruikt energiebesparend bouwmateriaal en eenzelfde percentage produceert op een milieuvriendelijkere manier.

related partner content for mobile comes here

Hevige regenval

Het onderzoek ‘Atradius Climate Change Effects’ is uitgevoerd onder 600 bedrijven in zes Europese landen. Er is onder meer gevraagd naar de effecten die bedrijven verwachten van klimaatverandering, maar ook naar de maatregelen die ze bereid zijn te treffen om klimaatverandering tegen te gaan. Op dit moment zegt een derde van de Nederlandse bedrijven gevolgen van klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te ervaren. Nog eens 38 procent verwacht de komende tien jaar beïnvloed te worden door extreme weersomstandigheden. Nederlanders zijn vooral bang voor hevige regenval (45 procent), hittegolven (31 procent) en storm (31 procent). Duitse en Britse bedrijven vrezen vooral storm (respectievelijk 74 en 72 procent).

Europese bedrijven kiezen nu vooral voor vermindering van hun energiegebruik (33 procent) het scheiden van hun afval (9 procent behalve in Italië daar staat deze maatregel met 34 procent op nummer 1) en milieuvriendelijker produceren (7 procent). In Nederland liggen die percentages respectievelijk op 25 procent, 3 procent en 11 procent.

Toekomstige generaties

Hoewel de meeste ondervraagden zich geen zorgen maken over toekomstig zakelijk succes door klimatologische veranderingen, zijn ze wel bezorgd als het gaat om de impact van de klimaatveranderingen op toekomstige generaties. Al maken ook dan de Nederlanders zich het minst druk. In Frankrijk maakt 86 procent zich hierover zorgen, in België 83 procent, in Italië 79 procent en in Nederland slechts 59 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in