Overslaan en naar de inhoud gaan

Kosten of baten?

De mediabestedingen dalen, maar van een crisis is er nog geen sprake, schreef Adformatie vorige week op de voorpagina. Oef, da’s een hele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Nielsen Media Research vielen de mediabestedingen in juli 3 procent lager uit dan in juli vorig jaar. Op het eerste gezicht geen percentage waarvan we meteen in paniek hoeven raken. Maar let wel, het gaat hier om bruto bestedingen en iedereen weet dat die behoorlijk kunnen afwijken van de werkelijke bestedingen. Behalve het feit dat de data allesbehalve ‘up-to-date’ zijn, wordt er te weinig rekening gehouden met seizoensverschillen, dealtjes en andere vormen van ‘plat adverteren’.

related partner content for mobile comes here

Als je dat allemaal in de cijfers zou verdisconteren, dan durf ik te beweren dat de daling van de mediabestedingen geen 3 procent bedraagt, maar eerder in de buurt van de 10 procent ligt. En dat is toch iets om eventjes wakker van te liggen.

Daarbij zie ik het verschil tussen netto en bruto in een tijd van toenemende concurrentie alleen maar groter worden, met name in print advertising. Immers, in een krimpende markt waar iedereen z’n mediaruimte moet zien te verkopen, vormen – steeds grotere – kortingen het enige wapen. Als de nettobestedingen dalen (dat wat er uiteindelijk betaald wordt) en het aanbod niet, doen ook exploitanten mee aan de uitverkoop: Je krijgt meer mediaruimte voor je reclame-euro en die trend zet zich door.

2009 wordt dan ook een spannend jaar. De (media)branche moet leren niet in kosten te denken maar in opbrengsten van de geïnvesteerde media-euro’s. Zolang we deze relatie tussen media-investering en effect niet duidelijk maken, zullen marketeers het communicatiebudget als kostenpost blijven zien en daar vrolijk in gaan snijden. Maar wie de verleiding van het snoeimes kan weerstaan, en zijn mediabestedingen als investeringen beschouwt, wordt de komende jaren spekkoper!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in