Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven zoeken vaker personeel in social networks

Van de Nederlandse bedrijven die de afgelopen 12 maanden vacatures hadden, heeft 6 procent gebruik gemaakt van één of meerdere online…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim 10 procent van de bedrijven gaat voor werving de komende 6 maanden gebruik maken van één of meerdere online netwerken. en worden hierbij het meest ingezet.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Webwerving van onderzoeksbureau onder 800 werkgevers met vacatures.

Van de online netwerken is onder de werkgevers het meest bekend (84 procent), gevolgd door Hyves (81 procent) en
(80 procent).
Circa 10 procent van de bedrijven die bekend zijn met de site, maakt bij het wervingsproces gebruik van Hyves.

De professionele site LinkedIn wordt door maar liefst 20 procent van de bedrijven (bekend met deze site) ingezet. Deze site geniet echter een lagere bekendheid (22 procent) en wordt daarmee in absolute zin minder vaak ingezet bij het wervingsproces dan Hyves.

Op de derde plaats staat de site . Deze site wordt met name ingezet voor de screening van personeel.

Overigens worden alle populaire netwerken gemiddeld vaker ingezet voor de screening van personeel (4 procent) dan voor werving (3 procent).

Youtube wordt (nog) niet of nauwelijks ingezet bij personeelswerving.

Het succes van de sociale netwerken bij de werving is nog beperkt. Ongeveer éénderde van de gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54 procent heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen).

Vacaturesites zijn het afgelopen jaar door 31 procent van de vestigingen ingezet voor het plaatsen van vacatures. Deze wervingsmethode heeft zich de laatste jaren al bewezen, maar de concurrentie van nieuwe concepten ligt op de loer. Circa de helft van alle werkgevers verwacht dat de ontwikkeling van nieuwe online mediakanalen ten koste zal gaan van de meer traditionele vacaturesites.

Daarnaast is ruim de helft van de werkgevers van mening dat deze mediavormen een steeds belangrijkere rol gaan innemen op de markt van werving en selectie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in