Bedrijven zoeken vaker personeel in social networks
Ruim 10 procent van de bedrijven gaat voor werving de komende 6 maanden gebruik maken van één of meerdere online netwerken. Hyves en LinkedIn worden hierbij het meest ingezet.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Webwerving van onderzoeksbureau Heliview Research onder 800 werkgevers met vacatures.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Van de online netwerken is Youtube onder de werkgevers het meest bekend (84 procent), gevolgd door Hyves (81 procent) en MSN
(80 procent).
Circa 10 procent van de bedrijven die bekend zijn met de site, maakt bij het wervingsproces gebruik van Hyves.
De professionele site LinkedIn wordt door maar liefst 20 procent van de bedrijven (bekend met deze site) ingezet. Deze site geniet echter een lagere bekendheid (22 procent) en wordt daarmee in absolute zin minder vaak ingezet bij het wervingsproces dan Hyves.
Op de derde plaats staat de site Wieowie.nl. Deze site wordt met name ingezet voor de screening van personeel.
Overigens worden alle populaire netwerken gemiddeld vaker ingezet voor de screening van personeel (4 procent) dan voor werving (3 procent).
Youtube wordt (nog) niet of nauwelijks ingezet bij personeelswerving.
Het succes van de sociale netwerken bij de werving is nog beperkt. Ongeveer éénderde van de gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54 procent heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen).
Vacaturesites zijn het afgelopen jaar door 31 procent van de vestigingen ingezet voor het plaatsen van vacatures. Deze wervingsmethode heeft zich de laatste jaren al bewezen, maar de concurrentie van nieuwe concepten ligt op de loer. Circa de helft van alle werkgevers verwacht dat de ontwikkeling van nieuwe online mediakanalen ten koste zal gaan van de meer traditionele vacaturesites.
Daarnaast is ruim de helft van de werkgevers van mening dat deze mediavormen een steeds belangrijkere rol gaan innemen op de markt van werving en selectie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid