Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek ‘Wie is de Bob’ meest vernieuwend

Onderzoek achter de niet-rijden-met-alcohol-campagne ‘Wie is de Bob’ heeft een belangrijke internationale prijs in de wacht gesleept op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

ESOMAR is de wereldwijde organisatie van marktonderzoekers. Op het congres in Montreal werd de studie, uitgevoerd door het Amsterdamse onderzoeksbureau Ferro, donderdagavond beoordeeld als meest vernieuwend van 2008.

related partner content for mobile comes here

Ferro deed in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat marktonderzoek naar de effecten en de beleving van de Bob-campagne onder met name jongeren van 18 tot 35 jaar. Doel van de studie is een beter inzicht te krijgen naar de redenen en prikkels waarom vooral jonge Bobs wel eens een biertje drinken, terwijl ze toch de Bob zijn. De resultaten van en inzichten uit het onderzoek kunnen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de campagnes.

Ferro koos bij zijn onderzoek voor een totaal andere aanpak. Het bureau kwam niet met een vragenlijst, maar daagde jongeren uit in eigen woorden hun mening te geven over de combinatie alcohol & verkeer. Jochum Stienstra, directeur van Ferro: ‘Jij en ik denken vooral in fragmenten. Dat kunnen anekdotes zijn, een beeld, een mening, een opvatting of gevoelens. De combinatie van al die fragmenten levert een totaalimpressie op. Wij vinden het cruciaal dat deelnemers aan ons onderzoek volledig vrij tot hun verhaal komen.'

De door Ferro gehanteerde narratieve methode is ontwikkeld door de Britse professor Dave Snowden in zijn tijd als chief scientific officer bij IBM.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in