Onderzoek ‘Wie is de Bob’ meest vernieuwend
ESOMAR is de wereldwijde organisatie van marktonderzoekers. Op het congres in Montreal werd de studie, uitgevoerd door het Amsterdamse onderzoeksbureau Ferro, donderdagavond beoordeeld als meest vernieuwend van 2008.
Ferro deed in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat marktonderzoek naar de effecten en de beleving van de Bob-campagne onder met name jongeren van 18 tot 35 jaar. Doel van de studie is een beter inzicht te krijgen naar de redenen en prikkels waarom vooral jonge Bobs wel eens een biertje drinken, terwijl ze toch de Bob zijn. De resultaten van en inzichten uit het onderzoek kunnen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de campagnes.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaFerro koos bij zijn onderzoek voor een totaal andere aanpak. Het bureau kwam niet met een vragenlijst, maar daagde jongeren uit in eigen woorden hun mening te geven over de combinatie alcohol & verkeer. Jochum Stienstra, directeur van Ferro: ‘Jij en ik denken vooral in fragmenten. Dat kunnen anekdotes zijn, een beeld, een mening, een opvatting of gevoelens. De combinatie van al die fragmenten levert een totaalimpressie op. Wij vinden het cruciaal dat deelnemers aan ons onderzoek volledig vrij tot hun verhaal komen.'
De door Ferro gehanteerde narratieve methode is ontwikkeld door de Britse professor Dave Snowden in zijn tijd als chief scientific officer bij IBM.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid