Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever in 'wereldwijde top-10 antisemitisme' door boycot Ben & Jerry’s

Simon Wiesenthal Center hekelt beslissing ijsmerk niet meer te verkopen in Israëlische nederzettingen Palestijns gebied.
Demonstratie in New York tegen de boycot van Ben & Jerry's
Demonstratie in New York tegen de boycot van Ben & Jerry's
© ANP, Ron Adar, SOPA
Demonstratie in New York tegen de boycot van Ben & Jerry's
Demonstratie in New York tegen de boycot van Ben & Jerry's
© ANP, Ron Adar, SOPA

Levensmiddelenconcern Unilever heeft van het Simon Wiesenthal Center een plek gekregen in de ‘wereldwijde top tien van antisemitisme’ van dit jaar.

related partner content for mobile comes here

De internationale Joodse mensenrechtenorganisatie hekelt de beslissing van het Unilever-merk Ben & Jerry’s eerder dit jaar om geen ijs meer te gaan verkopen in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied.

Volgens het Simon Wiesenthal Center gaat het ‘niet alleen om het ijs’. De organisatie stelt dat Unilever de ‘immorele en illegale boycot’ van Ben & Jerry's mogelijk maakt omdat de ijsproducent ‘Israël zou haten’ en ‘antisemitisch’ is. Bedrijfsleiders van Unilever ’laten het gebeuren’, vindt de mensenrechtenorganisatie.

Activistisch merk

Ben & Jerry's is de verkoop van ijs in de gebieden niet in lijn met de waarden van de onderneming. Het Unilever-merk heeft vergaande autonomie en een activistisch imago. Ben & Jerry's staat bekend om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid. Het ijsmerk spande zich recentelijk in voor de Black Lives Matter-beweging, LGBTQ+-rechten en hervorming van de verkiezingsfinanciering.

Het bedrijf werd in 2000 door Unilever overgenomen. In de koopovereenkomst was afgesproken dat het bedrijf autonomer kan opereren dan andere ondernemingen onder de Unilever-paraplu. Zo heeft een onafhankelijk bestuur de bevoegdheid om te beslissen over de maatschappelijke missie, de merkintegriteit en het beleid van het bedrijf.

Iran op 1

De lijst van het Simon Wiesenthal Center werd aangevoerd door Iran, wiens regime de ‘grootste existentiële bedreiging voor het Joodse volk’ is. Ook de Palestijnse beweging Hamas, de Britse BBC, de vergelijking tussen het coronabeleid en de Holocaust, sociale media als Telegram, TikTok en Facebook en het Duitse regeringsbeleid verschenen in de top tien van de mensenrechtenorganisatie. Unilever eindigde op de laatste plek in de top tien.

Een woordvoerster van Unilever laat weten geen commentaar te willen geven op het bericht. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Dave Winters

'Ben & Jerry's staat bekend om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid.' Nee, ze staan bekend als religieuze gekkies of reliwappies, die vanuit hun eigen overtuiging het goede te willen doen, juist het foute doen en heel dom en naïef handelen. Zo staan ze bekend als sponsor van extremisten en activisten, sponsor van mensensmokkelaars, sponsor van blm relschoppers waarvan ze zelfs de borg betalen, sponsor van antifa, en nu dus ook als antisemieten. Omdat ze denken de islam te moeten helpen vanuit hun eigen naïeve religieuze overtuiging van 'naastenliefde' helpen ze de westerse wereld graag kapot maken. Unilever heeft zelf ook geen schone handen, met hun woke terreur en schijnheilige purpose marketing. Ze zijn teveel verweven met foute overheden en foute ngo's.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in