Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo kom je op het boodschappenlijstje te staan

Hoe zorg je dat jouw artikel op het boodschappenlijstje komt?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Zo kom je op het boodschappenlijstje te staan
Zo kom je op het boodschappenlijstje te staan

Vol trots sta je in de winkel met je verfrommelde lijstje, maar toch kom je thuis met allerlei spullen die hier niet op stonden. Je bent zeker niet de enige die dat overkomt. Sterker nog: één op de twee boodschappers ‘koopt wel eens een product onvoorzien’ of, met andere woorden,  50% van alle boodschappers doet aan impulsaankopen.

92% gebruikt boodschappenlijstje

In oktober heeft Bureau Panel Inzicht onder 500 respondenten van 20-70 jaar onderzocht op welk moment in de ‘customer journey’ wordt bepaald welke boodschappen worden gekocht. Uit dit onderzoek blijkt dat 92% wel eens gebruik maakt van een boodschappenlijstje. Vrouwen stellen het boodschappenlijstje op en hebben meer invloed op het lijstje dan mannen.

Overigens wordt er bij het maken van het boodschappenlijstje wel geluisterd naar hun partner en/of kind. Hoe ouder de kinderen worden, hoe groter hun invloed. De traditionele rolverdeling zie je nog steeds terug in het doen van de boodschappen. Uiteindelijk doen vrouwen de boodschappen én maken de beslissing over welke producten gekocht worden. 

Aanbiedingen spelen een belangrijke rol

Terug naar het lijstje. Wat blijkt, zowel de producten op het lijstje als die van de impulsaankoop, zijn grotendeels ingegeven door aanbiedingen, advertenties en recepten. 54% geeft aan dat aanbiedingen meebepalen wat er wordt gegeten.

Als adverteerder is het dus aan te raden om vroeg in het hoofd van deze shoppende vrouw aanwezig te zijn. Aanbiedingen worden van tevoren uitgespit en deze bepalen grotendeels de inhoud van haar lijstje. Dus hoe eerder deze vrouw in aanraking komt met een product, hoe groter de kans is dat het in haar winkelwagen terechtkomt. En mocht het product niet op het lijstje staan, dan herkent ze het in de winkel, om het alsnog als een impulsaankoop te doen.

Boodschappen leuker maken

Ten slotte, vinden vrouwen het doen van boodschappen nou eigenlijk wel leuk? 48% van hen geeft aan het leuk te vinden om boodschappen te doen, 29% is neutraal hierover en 22% vindt er geen bal aan. Boodschappen doen kan leuker gemaakt worden door meer op de behoeftes van de boodschapper in te spelen. Fijne recepten, probeer- en winacties, polletjes en coverpassen hebben bewezen goed te werken. Houd hier wel altijd rekening met de doelgroep die je aanspreekt en zorg dat je aanwezig bent binnen een passend en relevant umfeld.

Kortom, als je als adverteerder ervoor zorgt dat deze shoppende vrouw het boodschappen doen leuk vindt, jouw product al in haar hoofd heeft, al dan niet op haar lijstje, dan ben je uiteindelijk spekkoper en zit jouw product in haar winkelwagen.

Benieuwd naar de infographic? Bekijk deze op dpggrow.nl

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in