Overslaan en naar de inhoud gaan

Massaclaim tegen advertentiepraktijken Salesforce en Oracle afgewezen

Een Nederlandse organisatie eiste elf miljard euro namens consumenten, maar volgens de rechter voldoet de organisatie niet aan de wet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

TPC: Oracle en Salesforce delen onrechtmatig profielen

De Nederlandse organisatie TPC wilde een zaak starten omdat het vindt dat Oracle en Salesforce de privacy schenden van ruim tien miljoen Nederlanders. Volgens TPC doen de techbedrijven dat door via 'speciaal ontwikkelde cookies' (op websites) consumenten te volgen en advertentieprofielen op te bouwen. Die advertentieprofielen zouden onrechtmatig gedeeld worden met adverteerders en andere organisaties, aldus TPC. 

Die praktijken zouden de privacy van Nederlanders dusdanig schaden dat TPC in totaal elf miljard euro wilde vorderen, om te verdelen over aangesloten consumenten. TPC beriep zich op de Wet afwikkeling Massaschade in collectieve actie (WAMCA). Maar nog voordat de zaak begint, oordeelt de rechter dat TPC niet aan de eisen van de WAMCA voldoet. 

75 duizend likes

Zo verplicht de WAMCA een massaclaimorganisatie om contactgegevens van aangesloten consumenten te registreren. Dat doet TPC niet. Volgens de rechter is ook onvoldoende vast te stellen hoeveel consumenten zich daadwerkelijk hebben aangesloten bij TPC, en de massaclaim dus steunen. De organisatie beroept zich op 75 duizend likes op zijn website, die anoniem en via één klik te geven waren. Voor de rechter is niet duidelijk hoeveel mensen er achter de likes zitten en wie dit zijn. 

De massaclaim, die in augustus 2020 gestart werd, is dus van tafel geveegd. Oracle en Salesforce gaven in 2020 aan dat zij de beschuldigingen van TPC ongegrond vonden. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in