Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta (Facebook) in beroep tegen afstoten Giphy

De Britse toezichthouder oordeelde onlangs dat Meta Giphy weer moet verkopen om niet te machtig te worden. Meta vecht het beroep aan.
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
© Facebook
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
© Facebook

Meta: Giphy's advertentietak was niet succesvol

Giphy is een platform dat gifjes - bewegende plaatjes - aanbiedt en biedt koppelingen aan met vrijwel alle bekende socialmediaplatformen, van TiKTok en Twitter tot Meta's Facebook, Instagram en WhatsApp. Volgens de CMA kan Meta door de overname Giphy teveel macht krijgen op de advertentiemarkt en andere platformen benadelen. Meta ontkent dat en heeft aangeboden een serie afspraken contractueel vast te leggen. De CMA vond dit niet genoeg en verbood de overname. 

Volgens de CMA werkte Giphy voor de overname aan een eigen advertentietak, maar zijn deze plannen in de vuilnisbak gegooid toen Meta het roer overnam. De toezichthouder noemt dat schadelijk voor de marktwerking van online platformen. Meta spreekt dit tegen. In een reactie aan Reuters zegt een Meta-woordvoerder dat Giphy's advertentieplannen 'niet succesvol' waren en als ze wél potentie hadden, een ander gifjesplatform ermee aan de haal had kunnen gaan. 

Beroep kost veel tijd

Het is nog niet duidelijk wanneer het beroep van Meta tegen CMA een oordeel oplevert. Vermoedelijk duurt dit nog maanden. Als het Verenigd Koninkrijk van mening blijft dat Meta Giphy moet doorverkopen, moet Meta hier gehoor aan geven om actief te kunnen blijven in de regio. Wil Meta het gifjesplatform behouden, dan moet het Britse gebruikers buitensluiten. Dat is technisch lastig, onwenselijk voor gebruikers en zal Meta veel advertentie-inkomsten kosten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in