Overslaan en naar de inhoud gaan

AFM: deel 'finfluencers' adverteert in strijd met de regels

De financieel toezichthouder onderzocht meer dan 150 influencers die zich specifiek uitspreken over beleggen in bijvoorbeeld crypto.
Unsplash bitcoin
© Unsplash
Unsplash bitcoin
© Unsplash

Niet alle 'finfluencers' houden zich aan de Nederlandse regelgeving, meldt de AFM. De toezichthouder heeft onderzoek gedaan naar meer dan 150 finfluencers: influencers die zich op sociale media (met name) uitspreken over beleggen, bijvoorbeeld in cryptovaluta. Finfluencers zijn niet altijd transparant over hun financiële belangen bij het aanraden van diensten of prijzen illegale aanbieders aan. De AFM heeft finfluencers en aanbieders op de regels gewezen en zegt dat hun activiteiten 'de komende tijd nadrukkelijk op de radar' blijven staan.

related partner content for mobile comes here

Advertentieregels

De populariteit van finfluencers groeit, ook in Nederland. Spaargeld op de bank zetten levert niets op of kost zelfs wat, dus wijken steeds meer consumenten uit naar beleggingsproducten die mooie rendementen beloven. Cryptovaluta als Bitcoin en Ethereum bijvoorbeeld, maar ook het verhandelen van forex en CfD's. Finfluencers geven informatie, maar doen dat lang niet allemaal op de juiste manier. 

Zo raden sommige finfluencers beleggingsdiensten aan die ze een commissie per nieuwe gebruiker opleveren. Dat mag niet. Er zijn ook finfluencers die op sociale media financieel advies geven terwijl ze niet mogen doen omdat ze geen AFM-vergunning hebben.

Illegale aanbieders

Een ander probleem is dat sommige finfluencers - tegen betaling - beleggingsdiensten aanraden die zonder AFM-vergunning opereren en dus illegaal in Nederland werken. Het aanprijzen van dergelijke diensten is verboden. En het kan fout gaan. Zo maakten verschillende Nederlandse finfluencers onlangs reclame voor Grinta Invest, maar ging de website daarna uit de lucht en klaagden consumenten bij de AFM dat ze niet meer bij hun geld konden. De AFM stuurde vervolgens een waarschuwing uit over de illegale dienst.

Influencers worden finfluencers

Een opvallende trend is dat reguliere influencers zich steeds vaker voordoen als financieel expert. De AFM constateert dit ook en schrijft: 'De meesten van hen (finfluencers, red.) hebben overigens geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien.'

Onder meer rapper Lil Kleine adverteert rondom crypto. Zijn collegarapper Ali B is naast 'zelfhulpgoeroe' tegenwoordig ook bezig met 'DE Crypto en NFT wereld', stelt hij op Instagram. In 2022 claimt hij 'die Crypto NFT' te lanceren, na meetings met 'de absolute top' en een jaar 'verdieping achter de schermen'. Kenners van cryptovaluta tonen zich sceptisch over de ambities van de rapper, die cryptovaluta in één woord noemt met NFT's. Een NFT is als non-fungible token iets heel anders dan cryptovaluta, merken ook kritische fans terecht op in de reacties op Ali B's Instagram-bericht. 

Xpose in rook opgegaan

Vorige week werd het Nederlandse cryptobedrijf Xpose ontmaskerd als een piramidespel. Honderden tot duizenden Nederlanders hebben geld gestoken in dit initiatief. Vermoedelijk kunnen zij fluiten naar hun investeringen. Opvallend is dat Xpose begin 2021 volop werd aangeprezen door allerlei influencers, van topschaatser Kjeld Nuis en rapper Boef tot Ajax-topman Marc Overmars.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in