Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Nederlandse ICT-bedrijven zetten PR teveel ad-hoc in

Nederlandse ICT-bedrijven lopen achter op multinationals bedrijven wat betreft het voeren van een lange termijn PR beleid. Dit is de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd afgelopen zomer uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Luon MarketWatch, in opdracht van public-relationsbureau NewsEngine PR. Bijna alle onderzochte ICT-bedrijven in Nederland (95 procent) blijken aan public relations te doen. De helft van de bedrijven gaf aan een gestructureerd public-relationsbeleid te voeren.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt echter dat vooral de lokale vestigingen van grote multinationals (85 procent) structureel en planmatig public relations inzetten. De meeste Nederlandse bedrijven (60 procent) gebruiken het public relationsmiddel sporadisch.

Ben Geysen, managing director van NewsEngine PR zegt hierover: ‘Public relations is een communicatiemiddel dat bij uitstek op langere termijn zijn vruchten afwerpt. Daarbij is een structureel beleid en een continue inspanning essentieel. Grote multinationale ICT-ondernemingen, in deze markt meestal Amerikaans, weten dit en handelen overeenkomstig. Zij hebben daarom een grote merkbekendheid, geloofwaardigheid en zichtbaarheid in de pers. Nederlandse ICT-bedrijven – voornamelijk middelgrote ondernemingen - doen vooral korte en ad hoc public-relationsprojecten, wat aanzienlijk minder goede resultaten oplevert. Helaas, want het zijn precies de kleinere, minder bekende ondernemingen die met public relations veel voordeel kunnen behalen. Het is immers een communicatiemiddel waarmee met een beperkte budgettaire inspanning een - naar verhouding - grote zichtbaarheid gecreëerd kan worden.’

Het onderzoek laat verder zien dat meer bedrijven het belang van public relations zien (61 procent van de bedrijven meldt een stijging). Tegelijk zien ze de budgetten in de toekomst gelijke tred houden (39 procent) of nog verder stijgen (49 procent). De helft van de ondernemingen werkt met een vast jaarlijks budget, dikwijls vastgesteld als een percentage van het globale marketingbudget. En de marketingmanager die een PR-beleid wil ontwikkelen, vindt gehoor bij zijn topmanagement : maar liefst 80 procent van de bazen zegt PR belangrijk te vinden en er positief tegenover te staan.

Een samenvatting van het onderzoek naar public relations bij ICT-bedrijven in Nederland is te vinden op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in