Direct writers verkopen slimmer online dan banken
Jungle Rating onderzocht de sites van Ohra, FBTO, Unive, Centraal Beheer, Proteq, Interpolis, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank, Postbank, ING Bank en Fortis.
Direct writers blijken hun ervaringen op het gebied van klantcontact via directe kanalen goed te hebben doorvertaald naar internet. Ze informeren, adviseren en sluiten gemiddeld beter af dan banken. Banken infomeren wel, maar op een ander vlak. Over informatie rondom het verzekeren bijvoorbeeld, zoals een veilige transactie, faq’s en uitleg over de aanvraag. Direct writers leggen zich meer toe op het noemen van de kenmerken en voordelen van het product. ABN Amro vormt hierop een positieve uitzondering, die noemt drie simpele voorbeelden waaruit de meerwaarde van het product blijkt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDirect writers adviseren hun klanten ook grondiger dan banken. Alle onderzochte partijen hebben op hun site en premiecalculator, maar die van de direct writers is beter, want bevat meer opties om de prijs te berekenen. Ohra, Centraal Beheer en FBTO vallen op doordat zij hun klanten direct de financiële gevolgen van hun keuze kunnen laten zien. Daarnaast prikkelen banken hun klanten niet genoeg tot het ondernemen van actie. Klanten die al weten wat ze willen, kunnen geen verkorte route nemen naar de afsluitpagina. ABN Amro geeft deze keuze wel. De call for action is wel goed verwoord bij de direct writers, door zowel op de product- als de adviespagina’s de mogelijkheid te bieden tot enkel advies, of daadwerkelijk afsluiten. Gevolg is dat de verleidingskracht bij de direct writers groter is dan bij de banken. Hetzelfde verhaal voor multichannel mogelijkheden: direct writers bieden vaker een telefoonnummer op de website aan dan banken.
Alleen bij direct writers kan een reisverzekering volledig online worden afgesloten, Banken verlangen nog steeds dat een offerte in print, ondertekend en wel, teruggestuurd wordt. Daarnaast delen direct writers het afsluitproces op in hanteerbare stappen. Bij banken bestaat de aanvraag vaak nog uit 1 lang formulier, dat eerst volledig ingevuld dient te worden, voordat men het kan verzenden. Bovendien moet de consument de vaak eerder ingevulde persoonsgegevens opnieuw invullen in het afsluitformulier. Direct writers communiceren bovendien beter over de polisvoorwaarden van de verzekering, geen enkele bank doet dit.
Conclusie: Banken informeren voldoende, maar zijn slecht in verleiden. Ze kunnen op dat punt nog veel laren van direct writers. Bovendien benutten ze hun adviesmogelijkheden niet goed. Banken zouden advies moeten geven op basis van klantbehoeften, niet op basis van producteigenschappen.
Daarnaast zullen banken de multichannelgedachte beter moeten invullen. Verzekeraars die daar niet in slagen, lopen kans achter het net te vissen.
Het gehele artikel is te downloaden op marketing-online.nl/focus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid