Overslaan en naar de inhoud gaan

Direct writers verkopen slimmer online dan banken

Direct writers informeren en adviseren hun klanten beter dan banken, en voeren bovendien een kwalitatief beter afsluitproces. Zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jungle Rating onderzocht de sites van Ohra, FBTO, Unive, Centraal Beheer, Proteq, Interpolis, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank, Postbank, ING Bank en Fortis.

related partner content for mobile comes here

Direct writers blijken hun ervaringen op het gebied van klantcontact via directe kanalen goed te hebben doorvertaald naar internet. Ze informeren, adviseren en sluiten gemiddeld beter af dan banken. Banken infomeren wel, maar op een ander vlak. Over informatie rondom het verzekeren bijvoorbeeld, zoals een veilige transactie, faq’s en uitleg over de aanvraag. Direct writers leggen zich meer toe op het noemen van de kenmerken en voordelen van het product. ABN Amro vormt hierop een positieve uitzondering, die noemt drie simpele voorbeelden waaruit de meerwaarde van het product blijkt.

Direct writers adviseren hun klanten ook grondiger dan banken. Alle onderzochte partijen hebben op hun site en premiecalculator, maar die van de direct writers is beter, want bevat meer opties om de prijs te berekenen. Ohra, Centraal Beheer en FBTO vallen op doordat zij hun klanten direct de financiële gevolgen van hun keuze kunnen laten zien. Daarnaast prikkelen banken hun klanten niet genoeg tot het ondernemen van actie. Klanten die al weten wat ze willen, kunnen geen verkorte route nemen naar de afsluitpagina. ABN Amro geeft deze keuze wel. De call for action is wel goed verwoord bij de direct writers, door zowel op de product- als de adviespagina’s de mogelijkheid te bieden tot enkel advies, of daadwerkelijk afsluiten. Gevolg is dat de verleidingskracht bij de direct writers groter is dan bij de banken. Hetzelfde verhaal voor multichannel mogelijkheden: direct writers bieden vaker een telefoonnummer op de website aan dan banken.

Alleen bij direct writers kan een reisverzekering volledig online worden afgesloten, Banken verlangen nog steeds dat een offerte in print, ondertekend en wel, teruggestuurd wordt. Daarnaast delen direct writers het afsluitproces op in hanteerbare stappen. Bij banken bestaat de aanvraag vaak nog uit 1 lang formulier, dat eerst volledig ingevuld dient te worden, voordat men het kan verzenden. Bovendien moet de consument de vaak eerder ingevulde persoonsgegevens opnieuw invullen in het afsluitformulier. Direct writers communiceren bovendien beter over de polisvoorwaarden van de verzekering, geen enkele bank doet dit.

Conclusie: Banken informeren voldoende, maar zijn slecht in verleiden. Ze kunnen op dat punt nog veel laren van direct writers. Bovendien benutten ze hun adviesmogelijkheden niet goed. Banken zouden advies moeten geven op basis van klantbehoeften, niet op basis van producteigenschappen.

Daarnaast zullen banken de multichannelgedachte beter moeten invullen. Verzekeraars die daar niet in slagen, lopen kans achter het net te vissen.
Het gehele artikel is te downloaden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in