Overslaan en naar de inhoud gaan

Doe je als merk aan Pride? Doe het goed of laat maar zitten

'Als marketing- en reclamepersoon snap ik dat je het riskant vindt om mensen af te stoten. Maar lieve marketeer: doe dan niks!'
Pride Amsterdam
© Angela Compagnone (Unsplash)
Pride Amsterdam
© Angela Compagnone (Unsplash)

In Amerika is het Pride Month. Een maand waarin de liefde en vrijheid gevierd wordt van homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgenders, intersexen, queers, en iedereen die niet in deze opsomming past. Ook in ons kikkerlandje zijn we ons aan het voorbereiden op Pride, al houden wij hier in Nederland de jaarlijkse botenparade in Amsterdam aan als onze Pride Week. Die is dit jaar van 31 juli tot 8 augustus. En dus zijn ook de Nederlandse merken, instanties en marketeers zich aan het voorbereiden op wat ze kunnen doen.

related partner content for mobile comes here

Zo ook een merk waar we bij Truus mee in aanraking kwamen. Ik ga geen namen noemen want naming en shaming is niet de bedoeling van dit stukje. Dit merk vroeg ons mee te werken aan een inhaker voor Pride waarin we regenboog-gekleurde hebbedingetjes weggeven via Instagram. Mensen die mij kennen weten dat ik geen ontzettende activist ben en niet zo snel een publiek standpunt inneem of radicaal tegenwerk. Maar als een homoseksuele man en eigenaar van m’n eigen reclamebureau voel ik me geroepen om hier iets van te zeggen: daar doen we dus niet aan mee.

Niet dat regenboog-gekleurde hebbedingetjes aanstootgevend zijn ofzo. Helemaal niet. Maar de vraag schoot een beetje in het verkeerde keelgat bij mij, en zo ook bij de LGBTQ+ collega’s in m’n team. We hebben namelijk andere dingen gepresenteerd. Betere dingen. Ideeën, initiatieven, apps en platforms die een échte impact kunnen maken. Echt levens kunnen veranderen. Werden allemaal afgekeurd. Er was een aantal weken geleden onder een social media post een lawine van homohatende trollen. Maar het merk wilde niet van zich afbijten in de comments. Hebben we zelf maar een groep vrienden en allies opgetrommeld om de comments te overladen met liefde en regenbogen.

Veel druk

De reden waarom zo’n bedrijf dit niet wil? Eigenlijk dezelfde reden waarom merken in Nederland zich niet uitspreken tegen Zwarte Piet, of voor Black Lives Matter: we kunnen ons het nu niet veroorloven om mensen tegen ons in het harnas te jagen. Intern en extern. En ik snap dat. De pandemie heeft ontzettend veel druk gezet op de omzet van veel grote Nederlandse merken, en klanten aan je binden is belangrijker dan ooit. Als professioneel marketing- en reclame persoon snap ik dat je het dan riskant vindt om mensen af te stoten. Jammer, maar ok. Dat is nou eenmaal hoe kapitalisme werkt.

Maar lieve marketeer: doe dan niks. 

Pride
Mercedes Mehling via Unsplash

Statement maken

Want misschien is de acceptatie van LGBTQ+ in Nederland een stuk verder dan in de rest van de wereld (en veel beter dan onze bewustwording over discriminatie en ongelijkheid), maar ook hier zijn we nog lang niet klaar. Er is sinds corona weer een toename in homohaat en geweld, juist hier in linkse vegan hotspot Amsterdam. Transvrouwen worden, ook in Nederland, nog steeds in exorbitante percentages vaker lastig gevallen, aangerand en vermoord. En laten we niet vergeten dat nota bene tijdens de SAN Accenten vorig jaar een filmpje werd getoond waarin NikkieTutorials een ‘klootzak’ werd genoemd. Vonden de schrijvers grappig, denk ik, want zij had niet al te lang daarvoor haar coming out als transvrouw geplaatst op YouTube. 

Als je daaraan iets wil doen als merk: te gek! Er zijn talloze manieren om een statement te maken. Goede doelen waar je aan kunt bijdragen. Initiatieven die je kunt steunen of opstarten. Huur een LGBTQ+ creatief in (ik ken er wel een paar) en kijk wat je met jouw bedrijf kunt betekenen; your help is much appreciated. Maar je logo veranderen naar een regenboogje en verder je bek niet optrekken is echt nutteloos en zelfs een beetje pijnlijk. Je maakt eigenlijk van Pride een inhaak-momentje voor aandacht en omzet, zoals dierendag, caps lock dag en nieuwjaar. (Slimme zet hoor, want huishoudens met twee mannen verdienen gemiddeld meer dan anderen.) Maar je zou het misschien niet afzien aan onze glitter en gezelligheid, maar er zijn nog steeds talloze mensen in onze community die elke dag moeten vechten voor overleven en respect.

Hierbij dus de oproep aan merken: steun ons écht op de manieren die er toe doen, of laat Pride lekker aan je voorbij gaan. En creatives en bureaubazen verzoek ik ook om hun klanten uit te dagen om meer te doen dan alleen een regenboogje. Of laat mij lekker lullen en doe je ding. Maar in de woorden van Famke: ik doe niet meer mee.

Japie Stoppelenburg is de oprichter van reclamebureau Truus. Zij wonnen vorig jaar New Kids bij de SAN Accenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in