Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse marktautoriteit onderzoekt mogelijke greenwashing door Unilever

De toezichthouder vindt sommige uitingen 'vaag' en vraagt Unilever om meer informatie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Britse marktautoriteit onderzoekt of Unilever zich milieuvriendelijker voordoet dan het verzorgings- en voedingsmiddelenconcern daadwerkelijk is. De Competition and Markets Authority (CMA) is bezorgd over marketinguitingen die mogelijk wijzen op 'greenwashing', zoals misleiding over het duurzaamheidsgehalte van producten ook wel heet.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf achter producten als Dove-zeep, Axe-deodorant en Magnum-ijsjes gebruikt volgens de CMA bewoordingen die "vaag" zijn. Dat kan het winkelend publiek misleiden over de impact op het milieu van de Unilever-producten die ze kopen. Concrete voorbeelden noemt de toezichthouder niet.

Meer informatie nodig

De Britse multinational omschrijft soms ook bepaalde ingrediënten op een manier "die mogelijk overdrijven hoe natuurlijk het product is", vindt de toezichthouder. Ook zijn beweringen over de mogelijkheden om materialen te recyclen onduidelijk, omdat niet helder is of het dan om alleen de verpakking of het hele product gaat.

De komende tijd zal de CMA meer informatie opvragen bij Unilever. Als de toezichthouder vaststelt dat Unilever inderdaad aan greenwashing doet, kan het bedrijf gedwongen worden aanpassingen te doen. Ook kan de CMA Unilever voor de rechter dagen of de zaak sluiten zonder actie te ondernemen.

Unilever is teleurgesteld

Unilever zegt "verrast en teleurgesteld" te zijn over de aankondiging van het onderzoek en spreekt aantijgingen van misleiding tegen. "Unilever streeft ernaar verantwoorde claims te doen over de voordelen van onze producten op onze verpakkingen en deze transparant en duidelijk te maken. We hebben robuuste processen geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat eventuele beweringen kunnen worden onderbouwd", laat het bedrijf weten.

Het onderzoek van de CMA, waar Unilever aan zegt mee te werken, is onderdeel van een bredere studie van de marktwaakhond naar claims die bedrijven doen over hun duurzaamheid. In januari kondigde de CMA al aan na te gaan of consumenten worden misleid door die claims.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in