Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweetlevel zoekt naar influentials op basis van onderwerp

PR-bureau Edelman ontwikkelde een tweetal social media-tools, waarmee marketing- en pr-professionals kunnen zoeken naar influentials die op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

PR-bureau Edelman ontwikkelde een tweetal social media-tools, waarmee marketing- en pr-professionals kunnen zoeken naar influentials die op basis van onderwerp en interessegebied de meeste invloed hebben. en verschillen hiermee van een dienst als Klout, die alleen kijkt naar de mate van invloed en daar een ranking aan vastplakt.

related partner content for mobile comes here

Tweetlevel bestond al en was ook een soort Klout, maar de dienst is nu aangepast.
'In ontwerp 2.0 wordt het onderwerp als uitgangspunt genomen, en er van uitgaand dat invloed vernichet plaats je de resultaten in een betere context', aldus Enno Houwerzijl, de nieuwe director Edelman Digital voor Nederland.
Uiteraard zijn er invloedrijke twitteraars die overal wel een mening over hebben, maar die zijn lastiger te bereiken voor marketeers. Merken moeten juist op zoek naar de (interessantere) groep die hen beinvloedt. Enno: ‘Een invloedrijke twitteraar als Jamie Oliver zal niet snel in zee gaan met een commerciële partij. Maar hij heeft de meeste van zijn ideeën over gezonde voeding van de Hartstichting. Als je die partij zou benaderen, kun je via hen weer makkelijker Jamie beinvloeden.’ Overigens zijn de rankings op basis van populariteit in het nieuwe Tweetlevel niet verdwenen. Mensen houden nu eenmaal van lijstjes.

Edelman liet voor de tools speciale algoritmen ontwikkelen. Via 40 verschillende criteria worden twitteraars en bloggers beoordeeld. Mensen die het hoogst scoren in TweetLevel hebben unieke ideeën die via anderen hun weg vinden in de digitale wereld (zogenaamde ideastarters), en gaan de dialoog aan met volgers (dialoog-metric). Er wordt gekeken naar de onderwerpen waarover ze praten, wie zij beïnvloeden en wie hen beïnvloedt, en of ze vertrouwd worden.
BlogLevel doet dat ook maar dan op blogniveau, en meet onder andere hoeveel er wordt gesproken over de blog op andere social media-platformen. En hoe goed de blog is geoptimaliseerd voor SEO.

Hoe werkt het: ik voerde op Tweetlevel.com het woord Zeeman in, een onderwerp waar de laatste weken veel buzz over was.
Wat blijkt: de buzz kende even een flinke piek, maar zakt nu weer helemaal in. En als je kijkt naar twitteraars, dan valt op dat er met name door reclame- en marketingtwitteraars over de Zeeman-actie wordt gesproken. De modewereld doet in ieder geval niet mee, alhoewel er wel op een paar grote fashionblogs over wordt gesproken.

Je kunt doorklikken naar de individuele scores van de mensen in de Top 100. Als extra service kan Edelman de complete scorelijst naar je mailen, maar dat duurt iets langer.

De twee tools zijn gratis te raadplegen. Er is wel een premium variant, maar die werkt alleen binnen de firewall van Edelman.

Edelman ontwikkelt nog logaritmes om invloed te meten op andere platformen. Lastig; op Facebook bijvoorbeeld is een groot deel van de informatie afgesloten. Uiteindelijk moet er een dashboard komen waarop je alles, ook offline resultaten, kunt vergelijken. Op dit moment hebben beide tools een api, zodat de gegevens naar dasboards van derden kunnen worden gestuurd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in