Overslaan en naar de inhoud gaan

TBWA's Neefjes bezorgd over fragmentatie bureauwereld

De fragmentatie in de reclamebureauwereld is slecht voor de kwaliteit van de Nederlandse reclame. Dat zegt Simon Neefjes, ceo TBWA\Company…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Neefjes, gevraagd naar zijn grootste zorg op dit moment: ‘Wat ik zelf heel moeilijk vind, en dat zie ik echt wel als een probleem, omdat het de kwaliteit van de marketingcommunicatie aantast; wij zijn als TBWA\ - en misschien nog een paar bureaus met ons – in staat om goed te sparren met onze opdrachtgevers. We hebben zelf op hoog niveau contacten en dat betekent dat we een behoorlijk tegenwicht vormen tegen wat opdrachtgevers willen. Daar maak je het werk samen beter mee. Nu heeft er de laatste tien jaar best veel versnippering plaatsgevonden. Waren er tien jaar geleden nog tien grote bureaus, nu zijn er nog maar twee of drie misschien. Grote adverteerders worden daardoor gedwongen om met meerdere bureaus samen te werken, omdat de grote bureaus vaak al geblokkeerd zijn. Als zo’n grote opdrachtgever met tien verschillende bureaus werkt, is het makkelijker voor hem om een van die bureaus aan de kant te zetten, in te ruilen voor een ander, als dat bureau zich niet direct voegt naar zijn wensen en ideeën.'

'Wij kunnen nog wel even persistent zijn en niet meteen ja zeggen, omdat we een wat bredere relatie hebben op verschillende niveaus. Echt goed werk ontstaat door sparren, dat is ook wat de meeste opdrachtgevers in ons waarderen. Als de machtsverhouding tussen opdrachtgever en bureau uit balans is, dreig je te verzanden in een “u vraagt wij draaien”-cultuur.’

Dat maakt het vak op den duur ook minder aantrekkelijk voor talentvolle jonge mensen, denkt Neefjes.

‘Natuurlijk, als het een vak wordt van puur uitvoeren, dan kun je weinig eigen denkvermogen inbrengen. Strategische en creatief slimme mensen zullen dan een ander vak kiezen, waar ze hun ei wel kwijt kunnen.’

In Adformatie van vandaag staat een interview met Simon Neefjes over de bekroning van TBWA\Neboko tot Bureau van het Jaar bij de San.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in