ROI op de monarchie
Lastige tijden zoals gezegd. Omdat je toevallig zo geboren bent wordt je koning. Dat past niet helemaal in mijn republikeinse denken. Aan de andere kant is er het aspect van merkwaarde en wat betekent het merk "het huis van Oranje" voor ons land? Het Koningshuis kost ons land best een lieve duit. Zo'n 39 miljoen euro. Vergeleken bij een zichzelf respecterend A-Merk zijn dat relatief lage kosten. Jaarlijks levert het merk ons land 4 à 5 miljard op. Dit jaar waarschijnlijk veel meer vanwege de troonswisseling. Maar als je dan kiest voor een koningshuis met alle toeters en bellen erop en eraan, dan wil je ook het hoogste rendement op je investering. En die ROI op onze monarchie zou misschien nog wel omhoog kunnen.
Als ik even naar onze buren kijk aan de andere kant van het water dan doen ze het daar behoorlijk goed. Het Engelse koningshuis is weliswaar wat duurder dan het onze maar het rendement is vele malen hoger. Op de een of andere manier spreekt Buckingham Palace en Windsor Castle meer tot de verbeelding dan Paleis het Loo en Paleis Noordeinde. Zou het aan het Angelsaksische model liggen? Terwijl wij hier het Rijnlandse model hanteren. Wellicht.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar nog los van de waarde die het merk nu al heeft. Een flinke stijging van de ROI moet mogelijk zijn. Tenslotte hebben we nu ook Maxima die als submerk een behoorlijk toontje meeblaast en waardoor ook nog eens heel Argentinië gek is geworden. Een commerciële kans die je niet mag onderschatten.
Tja... Ik denk dat ik heel pragmatisch maar even mijn principes aan de kant zet. Het merk "Huis van Oranje" biedt nog zoveel mogelijkheden om het rendement te verbeteren... En tenslotte betekent ROI in het Frans ook gewoon koning !
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid