Overslaan en naar de inhoud gaan

IAB wil ruimte voor concurrenten Stir

IAB Nederland wil dat er ruimte komt voor andere aanbieders van online bereiksonderzoek, naast dat van Stir.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door de weg vrij te maken voor alternatieve onderzoeken, kan er volgens het IAB beter aan de vraag van de markt worden voldaan. Voorwaarde is wel dat er een standaard moet komen met normen waaraan goed online bereiksonderzoek moet voldoen. Lauren van der Heijden, directeur van IAB Nederland, zegt hiermee snel aan de slag te willen. ‘Als basis willen we daarvoor de gebruiken zoals die in de VS gehanteerd wordt.’

related partner content for mobile comes here

Het Jic-Stir heeft al geruime tijd te kampen met grote problemen met het onderzoek. Na een voorbereiding van ruim twee jaar werd in juni vorig jaar de nieuwe onderzoeksopzet gepresenteerd. De belofte was dat hiermee het online bereiksonderzoek op uiteenlopende punten beter aan de wensen van adverteerders zou tegemoet komen. Nog altijd hebben de door Jic Stir ingeschakelde bureaus Comscore en Intomart Gfk de beloofde cijfers echter niet beschikbaar. De afnemers moeten het doen met de cijfers van het bestaande, sterk verouderde onderzoek. Vijf grote online advertentienetwerken dreigden daarom recent.

Deze situatie zorgt voor veel onvrede in de online mediawereld en was voor diverse partijen uit de wereld van bereiksonderzoek aanleiding om met alternatieven te komen. Belangrijkste speler is Wakoopa, dat een project heeft lopen waar verschillende online advertentienetwerken aan meedoen. Daarnaast zijn op deelterreinen partijen actief die elk hun eigen, specifieke oplossing aanbieden.

Al die partijen zouden in de nieuwe, door IAB beoogde opzet kunnen meedoen, mits het door hun uitgevoerde onderzoek voldoet aan de door IAB gestelde kwaliteitscriteria. Stir-directeur Frans Kok zegt het ‘op zich een goede zaak te vinden dat IAB zich sterk maakt voor het introduceren van een standaard voor online bereiksonderzoek. Wel onderkent hij het risico dat door het overstappen van de afnemers het draagvlak onder Jic Stir kan worden verzwakt. Zaak is om de gelederen in het Jic gesloten te houden. Alleen is dat lastig omdat het l zo lang duurt en de druk om met vernieuwing te komen groeit.’

Financiering van het Stir onderzoek in de huidige vorm wordt dan een lastig verhaal. Dit hoeft volgens de Stir directeur echter niet het einde te betekenen voor Stir. Desgevraagd schetst hij een toekomst waarin waarin Stir niet zijn eigen onderzoek aanbiedt, maar optreedt als ‘supervisor’ voor verschillende bereiksonderzoeken. Simon van Duivenvoorde van Wakoopa, kan zich desgevraagd vinden in een dergelijk scenaria. ‘Het Stir is op zich een prima initiatief, in het bijzonder waar het gaat om het samen brengen en vertegenwoordigen van verschillende ecosystemen in de digitale mediawereld Als industrie comité kan het een sturende en begeleidende rol vervullen. Maar op zich is het geen vanzelfsprekendheid dat Stir tevens optreedt als opdrachtgever van het online bereiksonderzoek.

Vandaag in de papieren Adformatie meer over het over de problemen bij Stir.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in