Overslaan en naar de inhoud gaan

Hollen of stilstaan

Als marketeer ben je constant aan het hollen om de trends bij te houden, maar moet je ook stilstaan om een goede basis te behouden. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

What’s in a name?
Als je menig marketeer vraagt wat het verschil is tussen multi-, cross- en omnichannel, moeten ze je vaak het antwoord schuldig blijven. Met een markt waarin iedere marketeer de begrippen ieder op z’n eigen manier gebruikt is dat niet gek. Hoe zit het precies?

related partner content for mobile comes here

- Multichannel: het aankoopproces vindt, van begin tot eind, plaats via één kanaal. Het kanaal dat de voorkeur heeft van de consument.

- Crosschannel: het aankoopproces vindt plaats via meerdere kanalen, waarbij alle kanalen dezelfde look&feel hebben.

- Omnichannel: het aankoopproces kan plaats vinden vanaf meerdere locaties, maar waar meerdere kanalen beschikbaar zijn vanaf één locatie. De kanalen en locaties zijn transparant met elkaar geïntegreerd.

Marketingtrends 2013
Dat je de overstap naar cross of omnichannel marketing moet maken, staat vast. Het van Berenschot toont aan dat de nummer 1 trend van 2013 voor de Nederlandse marketeer ‘de klant centraal stellen’ is. Ondanks dat je verwacht dat dit al het uitgangspunt van alle marketing & communicatie is, komt het mooi uit. 'De klant centraal' is het uitgangspunt van omnichannel marketing. Iedereen die de klant nog niet centraal zet, begint spontaan te hollen.

Social media, we meet again
Sinds 2008 staat social media hoog op de agenda genoteerd. Ook in 2013 zijn social media een trend. Social media staan op de tweede plek in het trendonderzoek. Het lijkt erop dat het geloof in social media als verkoopkanaal afneemt. Social media worden meer als een onderdeel van klantbehoud of loyaliteit gezien. De afgelopen vijf jaar zijn social media continu ontwikkeld. Nu is het tijd om stil te staan. Waarom ben je ooit met social media begonnen? Hoe behoud je de kwaliteit van je aanwezigheid op social media als je dit bekijkt vanuit loyaliteit?

Big, bigger, biggest data
Al enige tijd kom je overal ‘big data’ tegen. is hot en wat hot is daar moet je voor hollen. Social media zijn onderdeel van het Big Data vraagstuk: zoveel informatie, maar wat doe je ermee? Elk stukje informatie op Facebook kan je voor een commercieel doeleinde gebruiken. Met de juiste software, bijvoorbeeld van Microstrategy, verkrijg je via FB in één oogopslag inzicht in andere interesses, hobby’s en voorkeuren van je fans . Bij het inrichten en segmenteren van jouw campagne kun je deze informatie gebruiken:

Naar welke tv programma’s kijken je fans?

Welke merken vinden zij leuk?

Wat is hun favoriete internetpagina?

In het trendonderzoek van Berenschot staat ‘marketingdata’ vreemd genoeg op een elfde plek. Met de kracht van big data in ons achterhoofd, hopen we dat dit een misverstand is.

Ga jij hollen of stilstaan?
De consument en de marketeer veranderen. Data is en blijft belangrijk. Er moet een inhaalslag worden gemaakt om mee te kunnen hollen. Dit betekent nieuwe software en een grotere rol voor ICT. Nieuwe software om data te verzamelen en te gebruiken zodat de klant altijd centraal staat. Sta daar maar eens bij stil.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in