Hollen of stilstaan


What’s in a name?
Als je menig marketeer vraagt wat het verschil is tussen multi-, cross- en omnichannel, moeten ze je vaak het antwoord schuldig blijven. Met een markt waarin iedere marketeer de begrippen ieder op z’n eigen manier gebruikt is dat niet gek. Hoe zit het precies?
- Multichannel: het aankoopproces vindt, van begin tot eind, plaats via één kanaal. Het kanaal dat de voorkeur heeft van de consument.
- Crosschannel: het aankoopproces vindt plaats via meerdere kanalen, waarbij alle kanalen dezelfde look&feel hebben.
- Omnichannel: het aankoopproces kan plaats vinden vanaf meerdere locaties, maar waar meerdere kanalen beschikbaar zijn vanaf één locatie. De kanalen en locaties zijn transparant met elkaar geïntegreerd.
Marketingtrends 2013
Dat je de overstap naar cross of omnichannel marketing moet maken, staat vast. Het Berenschot Marketingtrendonderzoek 2013 van Berenschot toont aan dat de nummer 1 trend van 2013 voor de Nederlandse marketeer ‘de klant centraal stellen’ is. Ondanks dat je verwacht dat dit al het uitgangspunt van alle marketing & communicatie is, komt het mooi uit. 'De klant centraal' is het uitgangspunt van omnichannel marketing. Iedereen die de klant nog niet centraal zet, begint spontaan te hollen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Social media, we meet again
Sinds 2008 staat social media hoog op de agenda genoteerd. Ook in 2013 zijn social media een trend. Social media staan op de tweede plek in het trendonderzoek. Het lijkt erop dat het geloof in social media als verkoopkanaal afneemt. Social media worden meer als een onderdeel van klantbehoud of loyaliteit gezien. De afgelopen vijf jaar zijn social media continu ontwikkeld. Nu is het tijd om stil te staan. Waarom ben je ooit met social media begonnen? Hoe behoud je de kwaliteit van je aanwezigheid op social media als je dit bekijkt vanuit loyaliteit?
Big, bigger, biggest data
Al enige tijd kom je overal ‘big data’ tegen. Big data is hot is hot en wat hot is daar moet je voor hollen. Social media zijn onderdeel van het Big Data vraagstuk: zoveel informatie, maar wat doe je ermee? Elk stukje informatie op Facebook kan je voor een commercieel doeleinde gebruiken. Met de juiste software, bijvoorbeeld van Microstrategy, verkrijg je via FB in één oogopslag inzicht in andere interesses, hobby’s en voorkeuren van je fans . Bij het inrichten en segmenteren van jouw campagne kun je deze informatie gebruiken:
Naar welke tv programma’s kijken je fans?
Welke merken vinden zij leuk?
Wat is hun favoriete internetpagina?
In het trendonderzoek van Berenschot staat ‘marketingdata’ vreemd genoeg op een elfde plek. Met de kracht van big data in ons achterhoofd, hopen we dat dit een misverstand is.
Ga jij hollen of stilstaan?
De consument en de marketeer veranderen. Data is en blijft belangrijk. Er moet een inhaalslag worden gemaakt om mee te kunnen hollen. Dit betekent nieuwe software en een grotere rol voor ICT. Nieuwe software om data te verzamelen en te gebruiken zodat de klant altijd centraal staat. Sta daar maar eens bij stil.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid