Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview Paul Everts (Plot): “We genereren een gemiddelde CTR van 12% op mobiel”

De laatste jaren schieten de mobiele start-ups als paddenstoelen uit de grond. Veel van deze mobiele partijen ontwikkelen een app,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik interviewde Paul Everts van .

related partner content for mobile comes here

Hoe zijn jullie op het Plot-idee gekomen?

Paul Everts: “Het is ontstaan in de kroeg, zoals alle goede ideeën. Ik zat samen met medeoprichters Menno Kolkert en Dirk Louwers een biertje te drinken. We fantaseerden over het feit dat je eigenlijk op de hoogte gehouden wilt worden van alle dingen in jouw omgeving die interessant voor je zijn. Het viel ons op dat er met de toenmalige techniek al veel meer mogelijk was dan dat er op dat moment benut werd en hier zagen we een interessante kans. Van het één is het andere gekomen en zijn we op het Location Based Marketing idee gekomen. Wanneer er een interessante aanbieding of actie in de buurt is krijg je daar alerts van, maar eigenlijk is het allemaal 2,5 jaar geleden in die kroeg ontstaan.

“Partijen die al een succesvolle app hebben kunnen ons inzetten en nog succesvoller worden. “

Foursquare is de meest bekende location based service, maar is tot op heden nog geen groot succes. Het Nederlandse Feest.je heeft er zelfs de brui aangegeven. Waarom zal Plot wel een succes worden?

Paul Everts: “Het grote verschil is dat wij geen platform zijn. We zijn zelf niet bezig om een kritieke massa te bereiken. Plot is een tool, die uniek is en geïntegreerd kan worden in bestaande apps. Da’s een hele andere invalshoek. Partijen die al een succesvolle app hebben kunnen ons inzetten om nog succesvoller te worden. “

Plot lijkt een hele eenvoudige tool. Kunnen partijen dit niet zelf ontwikkelen?

Paul Everts: “Wanneer ze daar enorm veel tijd en geld in willen investeren en goede native iOS- en Androiddevelopers kunnen vinden met ervaring op het gebied van location based services hebben ze een kans. Het is echter een hele lastige tak van sport om dit goed te doen, waar ons developmentteam zich de afgelopen 2,5 jaar in heeft gespecialiseerd. Wij hebben een stabiele dienst weten te ontwikkelen, die door ons unieke algoritme bijna geen batterij gebruikt maar wel heel nauwkeurig is. Dit algoritme is tot stand gekomen met honderden uren testen, waarbij we letterlijk stad en land zijn afgelopen om onze service te verbeteren. Het mooie van ons algoritme, en dus van onze service, is dat deze altijd actief blijft, zelfs als een gebruiker de app ‘gekilled’ heeft.

Zijn er geen bestaande technieken om dit te bereiken?

Paul Everts: “Er zijn standaard API’s, zoals Apple’s GeoFencing. Deze bleek echter niet goed toepasbaar op de usecase van Location Based Marketing. Zo kunnen er slechts 20 locaties worden ingevoerd, veel te weinig voor de meeste retailketens. Daarnaast zijn er issues op het gebied van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid, elementen die wij erg belangrijk vinden. We zien namelijk een scherpe toename van de conversie wanneer gebruikers een bericht ontvangen als ze letterlijk langs een winkel lopen. Dit is met standaard technieken niet realiseerbaar. Daarnaast bieden de huidige technieken geen inzicht in locatiedata van de gebruikers. Dit alles heeft ons doen besluiten om de techniek van de grond af aan op te bouwen. Dit geeft ons nu bijvoorbeeld de mogelijkheid om geanonimiseerde locatie data beschikbaar te stellen door middel van onder andere een heatmap. Hierdoor kunnen we voor retailers inzichtelijk maken waar hun gebruikers vandaan komen en wanneer deze in buurt zijn van hun winkels etc.”

Is het niet lastig om dit in een bestaande app te krijgen?

Paul Everts: “Wij hebben een kant en klaar product, dat door een app developer van de retailer binnen een paar uur in de bestaande app geïntegreerd kan worden. Eén keer je app updaten is voldoende. Bij de standaard API’s moet je nog een heel systeem erom heen bouwen, waar je locaties en pushberichten in kan voeren en beheren. Plot is een kant en klaar plug&play instrument.”

Hoe kan een retailer jullie het best inzetten?

Paul Everts: “Je kunt per vestiging een bericht invoeren met een specifieke aanbieding maar uiteraard is het ook mogelijk om bij alle vestigingen eenzelfde bericht te sturen. Per vestiging zijn tevens de openingstijden in te stellen zodat consumenten alleen location alerts ontvangen als de winkel waar ze langslopen ook echt open is. In feite kunnen retailers allerlei differentiaties aan location alerts hangen. Wanneer het warm is kunnen ze naar app gebruikers in de buurt een wit bier of ijs aanbieding sturen en wanneer het regent een aanbieding voor warme chocolademelk. Het kan een mobile coupon zijn voor mensen die in de buurt komen van een McDonalds, maar ook een alert van de Bijenkorf op het moment dat er een modeshow gaande is in de vestiging waar de gebruiker net langs loopt.

“Het is een location based marketing tool, maar ook een retentietool om je sluimerende app gebruikers te heractiveren en om inzicht te krijgen in klantbewegingen.”

Voor welke partijen naast retailers is Plot nog meer interessant?

Paul Everts: “Het is ook interessant voor partijen die een app zelf als business hebben. Onze technologie wordt bijvoorbeeld gebruikt door partijen als Smartcoupons en Sublime FM maar ook door MyOrder; het bestel- en betaalplatform van de Rabobank. Plot is interessant voor alle partijen die locaties hebben of waar locatie een relevante rol speelt. Het is een location based marketing tool, maar ook een retentietool om je sluimerende app gebruiker te heractiveren en om inzicht te krijgen in klantbewegingen. Je ziet dat veel partijen veel app downloads genereren, maar eigenlijk weinig actieve gebruikers hebben. Door onze Plot plugin kunnen bedrijven hun app als een actief communicatiekanaal gebruiken, waardoor de consument de app actiever gaat gebruiken. Een klant van ons heeft hiermee het actief gebruik verdrievoudigen. Zij spreken van het Plot-effect.“

Bij fastfoodketens als Febo, McDonalds en Domino’s Pizza halen we een CTR van 16%. Dit is astronomisch hoog in vergelijking met mobile display campagnes die gemiddelde CTR’s halen van 0,01% tot 1%.

Jullie hebben al ook al wat pilotcampagnes opgezet. Wat zijn de cijfers tot nu toe?

Paul Everts: “We hebben voor een groot aantal merken reeds Plot campagnes opgezet en de gemiddelde CTR op onze pushberichten is 12%. Bij fastfoodketens als Febo, McDonalds en Domino’s Pizza halen we zelfs een CTR van 16%. Dit is astronomisch hoog in vergelijking met mobile display campagnes die gemiddelde CTR’s halen van 0,01% tot 1%. Bij een kapsalon keten bemerkte we wel dat de CTR inzakte. Je ziet dat hier dat veel consumenten hun vaste kapper hebben en niet zomaar een kapper inlopen door een location alert. Op deze manier doen we veel ervaring op op het vlak van Location Based Marketing en kunnen hierdoor retailers adviseren bij het inzetten ervan.

Welke nieuwe Plot- features kunnen we in de nabije toekomst verwachten?

Paul Everts: “Naast Android en iOS zal Plot binnenkort ook beschikbaar zijn voor Windows Phone. Tevens zijn we bezig met mogelijk maken van het verzenden van gepersonaliseerde location alerts. Hierdoor wordt het mogelijk dat consumenten op profiel of interesse kunnen instellen wat ze via location alerts willen ontvangen. Hierdoor kunnen we nog relevanter worden wat direct positieve invloed heeft op de conversie. Tevens ontwikkelen we nu een open API, zodat bedrijven onze plugin in hun app kunnen integreren, en via hun eigen CMS locations en alerts aan kunnen maken. Last but not least zijn we momenteel bezig om het mogelijk te maken om Location Alerts te versturen vanuit apps van derden, denk bijvoorbeeld aan een NU.nl app. Retailers kunnen dan niet alleen hun huidige appgebruikers bereiken naar ook nieuwe klanten aantrekken. Voor app publishers is dit een volledig nieuw verdienmodel, zo zou bijvoorbeeld Buienradar geld kunnen verdienen met het versturen van Location Alerts aan gebruikers die langs een McDonalds lopen. Dit zou het einde in kunnen luiden van de huidige banners.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in