Nima Marketing Awards zijn er uit
IK heb al heel wat uitreikingen van de Nima MarketingJaarprijs en de Nima Excellent Awards meegemaakt. Gisteren was de eerste uitreiking van de Nima Awards, zelfde prijs, andere naam.
Maar deze was best leuk. Al was het alleen maar dat er nu niet eens een ondernemer met een hekel aan marketing de prijs won, maar een heus marketingbedrijf: Bavaria.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Ook de entourage was bijzonder. Miele was gastheer in Vianen in zijn inspirience center. Een belachelijk luxe en uitgebreide showroom met alle denkbare Miele-apparatuur.
Veel glimmend staal en dure houtsoorten. Erg veel vierkante meters met allemaal shiny keukens, kleurige stofzuigers, dure stoomovens en degelijke wasmachines. En hele wanden gevuld met koffiemachines.
De meeste bezoekers waren verbijsterd over zoveel overdaad en deelden dezelfde gedachte met mij: ‘we betalen te veel voor een Miele’.
Marketing-directeur Mark Huijsmans zei echter dat Nederland de grootste exportmarkt is voor Miele. In de wandelgangen circuleerde het gerucht dat de verantwoordelijke directeur van Miele door de Duitsers meteen ontslagen is door de hoge kosten van deze showcase. Hoe dan ook: er worden nu kookworkshops gehouden en dat soort dingen. En het was er gisteren alleszins aangenaam.
Goed, de prijzen dus. Bavaria werd door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010.
Het was goed om te zien hoe blij de familie Swinkels, de bureaus en marketeer Frenkel Denie waren met de prijs. Denie hield ook de beste presentatie. ‘Wij hebben ook een inspirience center, en dat heet bij ons “kroeg”.’
Bij het verlaten van het event tegen tien uur stond er een grote Bavaria-vrachtwagen op de parkeerplaats die iedere bezoeker verblijdde met een kratje Bavaria. De arme medewerkers stonden er al een paar uur te blauwbekken, maar bleken oprecht opgetogen over de prijs. Leuk, enthousiast bedrijf…
De uitreiking had ook vaart en dat kwam ook door het aanstekelijke enthousiasme van Susanne Swinkels (geen familie!) van Branddoctors. Een onontdekt talent als spreekstalmeesteres. Tot nu toe althans.
In de categorie Duurzaam Ondernemen won Dance4life de award. Pepsico werd als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn (Appie).
Beste Marketingbedrijf van 2010
Vier bedrijven streden dit jaar om de titel Beste Marketingbedrijf van het jaar. Winnaar Bavaria had concurrentie van Ditzo, HEMA en Wehkamp.nl. Tijdens de NIMA AWARDS donderdagavond in het Miele Inspirience Centre, had elke finalist zeven minuten de tijd om met een pitch het publiek voor zich te winnen. De jury had echter al een voorkeur uitgesproken en het publiek had maar een beperkte invloed.
Denie dankte ook de bestuurders van zijn bedrijf, die hem zoveel ruimte hadden gegeven. ‘Wij kunnen het verzinnen, maar je moet ook lef hebben om het vervolgens te doen.'
Juryvoorzitter René Repko lichtte de keuze toe: 'Bavaria, de parel uit het Zuiden. Het bedrijf dat haar bestaansrecht heeft in continuïteit, in plaats van winstmaximalisatie. De brouwerij beter achterlaten voor de volgende generatie is haar missie. Eigenzinnigheid zit in de genen. Juist daarom wordt er flink geïnvesteerd in economisch slechtere tijden. Er is tegen de conventies in de branche in, gekozen voor een geheel eigen kleur en vormtaal wat heeft geleid tot een succesvolle restyling van het merk. Daarbij wordt geappelleerd aan alle zintuigen, het veroveren van Nederland met het voltallige personeel, de succesvolle introductie Bavaria 0.0% witbier en de Bavaria babes met de DutchDress. Het Bavaria-jaar is niet onopgemerkt voorbij gegaan. De jury is van mening dat 2010 met verve het beste jaar uit de geschiedenis van de brouwerij is!'
Duurzaam Ondernemen
De finalisten voor een NIMA AWARD in de categorie Duurzaam Ondernemen waren Dance4life, Eosta en Oxfam Novib. De keuze viel op Dance4life.
Juryvoorzitter Repko: ‘Dance4life slaagt erin om op een vernieuwde manier aandacht te vragen voor een maatschappelijk probleem en brengt zo daadwerkelijk een verandering teweeg. In plaats van traditionele fondsenwerving inspireert Dance4life jongeren om zelf in actie te komen tegen hiv en aids. De jury is onder de indruk van de wijze waarop de organisatie betrokkenheid weet te creëren bij jongeren, traditioneel een ‘lastige’ doelgroep voor NGO’s. Door dans en een online platform slaagt zij erin de doelstelling van STOP AIDS NOW! door te vertalen naar de belevingswereld van jongeren in steeds meer landen. Hiermee laat Dance4 Life zien dat het mogelijk is om op een creatieve en succesvolle manier een internationaal concept te ontwikkelen rondom een complex maatschappelijk thema. Dat vindt de jury extra knap.’
Klantgericht Ondernemen
In de categorie Klantgericht Ondernemen namen Unilever en PepsiCo het tegen elkaar op. Laatstgenoemde wist de jury en het publiek het meest te overtuigen en ging met de award naar huis. ‘PepsiCo maakt een shift door van traditionele mass advertiser naar community beïnvloeder. Hun media-toolkit is sterk aan het wijzigen. Klanten worden continu opgeroepen om mee te doen aan brand events. Community engagement wordt belangrijk, en drijft interactie met merken. Alles gebonden aan duidelijke marketingdoelstellingen, zoals ToM posities voor low fat chips. Knap om te zien dat deze shift succesvol is, en een voorbeeld voor de internationale operatie,’ aldus de juryvoorzitter.
Digitale Marketing
De strijd in de categorie Digitale Marketing ging tussen Albert Heijn, NOS en Bol.com. Albert Heijn sleepte met de smartphone-app Appie uiteindelijk de award in de wacht.
‘De Appie App zet de nieuwe standaard in mobiele dienstverlening, maar ook in een geïntegreerde, cross-channel benadering van de retailklant. De gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit van de app is onovertroffen. De bewust geplande inzet om met deze service aan word-of-mouth marketing te doen is gewaagd maar zeer goed gelukt. De jury roemt specifiek de afstemming van looproutes in de winkel aan de boodschappenlijst in de Appie: dat is werkelijk geïntegreerde marketing! Appie maakt van AH een echte dienstverlener, die meer doet dan alleen goede producten verkopen. De jury is benieuwd hoe AH de app verder gaat integreren met de andere media en diensten van Albert Heijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid