Overslaan en naar de inhoud gaan

Julian Stevense: ‘Marketeers laten zich te veel leiden door de waan van de dag’

Je lekker verliezen in de nieuwste marketing-dingetjes en dangetjes? ‘Denk vooral goed na over de langetermijnkoers van je merk!’
Julian Stevense
Julian Stevense

Ja, je kan best zeggen dat branding consultant Julian Stevense (Brandgurus), kritisch is op de kortetermijnfocus binnen marketing. In zijn werk en tijdens zijn colleges komt hij veel marketeers tegen die keer op keer in dezelfde valkuilen stappen. En dat is precies de reden waarom hij de jubileumweek van Adformatie50 komt verrijken met een talk over de future of branding.

related partner content for mobile comes here

Wat zíjn die valkuilen dan? Stevense gaat rechtop zitten, alsof hij wil zeggen, ‘heb je even?’ ‘Nou kijk, er is bij marketeers toch vaak nog te weinig begrip van wat een merk kan doen. Merken bouwen? Dat is iets met marketingcommunicatie. Reclame maken! Maar als je merk-denken op het hoogste niveau toepast, dan kan je er veel meer uithalen.’ Volgens Stevense moeten marketeers zich dan ook veel meer richten op de lange-termijn-koers van hun merk. De focus ligt nu veel te veel op de waan van de dag. Hij begrijpt het wel hoor, er komen zoveel nieuwe dingen voorbij. En die dingen zijn vaak ook nog eens hartstikke belangrijk. Neem alleen al ESG en AI. ‘Maar ga nou eerst eens kijken waar je toegevoegde waarde bieden. Dát moet bepalen waar je mee bezig gaat.’

Zilveren pak

Stevense is uit het degelijkste marketinghout gesneden dat er te vinden is hoor, dus verwacht geen science fiction (Byron Sharp in een zelfdenkend zilveren pak of zo?) als je hem vraagt naar zijn visie op future branding. De basics graag! ‘Een merk dient verankerd te worden op het hoogste niveau in de organisatie; de ceo is eindverantwoordelijke voor het merk. Pas als de ceo het merk snapt, kan je komen tot duurzaam concurrentievoordeel. Dán kan je een positionering voor de lange termijn uitdokteren en hoef je niet elke twee jaar weer iets nieuws te bedenken. Júist niet, want een solide positionering geeft ook wendbaarheid voor de korte termijn. Ik verbaas me er dan ook altijd enorm over als reclamebureaus de positioneringsstrategie gaan bepalen. Dat hoort daar helemaal niet thuis!’ Oók belangrijk als het gaat om future branding? Dat het merk volledig wordt geïntegreerd in álles wat een organisatie doet. Of het nou intern is, richting je supply chain, klanten, alles wat je doet rond HR, het merk moet overal mega-herkenbaar zijn.’

Skill-set

En wat neemt een excellente future brand-marketeer daarvoor mee? ‘Nou, om te beginnen is het iemand die verbindingen kan leggen. Niet alleen intern, maar ook met externe stakeholders. Ten tweede, hij of zij mag geen navelstaarder zijn. Je moet naar buiten gaan om goed te snappen waar kansen en bedreigingen voor je merk liggen. En ja, dit is misschien een inkoppertje, maar de marketeer moet ook snappen hoe het brein van een mens werkt. Leuk hoor, data-analyses, maar waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Het heeft gewoon prio! Als marketeer ben je ook een beetje gedragswetenschapper.’

 

Op maandag 11 september zal Julian Stevense  tijdens ons jubileumevent, Adformatie Connects50, zijn visie op de toekomst van marketing verder toelichten. 
 

Bekijk hier het hele programma en geef je op! 

 

Adfo 50

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in