Overslaan en naar de inhoud gaan

Is er toekomst voor marketing?

In het Tijdschrift voor Marketing woedt al enige maanden een strijd over de toekomst van marketing. Professor Peter Leeflang toonde zich in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het Tijdschrift voor Marketing woedt al enige maanden een strijd over de toekomst van marketing. Professor Peter Leeflang toonde zich in een interview pessimistisch en haalt internationale aan waaruit ook blijkt dat niet-marketeers hun marketingcollegae 'unaccountable, untrustable, expensive and slippery' vinden.

related partner content for mobile comes here

Marketeers zouden volgens hem ook uit de boardrooms aan het verdwijnen zijn. Leeflang vindt marketeers niet goed opgeleid en ze trekken zich ook te weinig aan van de bestaande kennis en meetmethoden.

Er wordt ook links en rechts verwezen naar de van TvM en Trendbox, waaruit blijkt dat marketeers ernstig de weg kwijt zijn. Kijk naar het .
Leeflangs collegae van de Erasmus, Eric Waarts en Berend Wierenga, gingen hier tegen in.

Ze vinden dat marketing nog nooit zo spannend is geweest, maar dat fmcg wel zijn leidende rol verloren is. De telecombedrijven lopen nu voorop, net als de financiële instellingen en de reisorganisaties. CRM is er al actief, maar het wordt vaak geen marketing meer genoemd. Marketing is overal, volgens deze wetenschappers, en dat is wellicht het probleem. Ze halen Kottler aan: 'Marketing takes a day to learn, but a lifetime to master'.

Het spectrum is breed: in het blad komen verschillende exponenten aan het woord die reageren op Leeflang. Jaap Blokker vindt marketing geen wetenschap, maar vooral goed koopmanschap. Hij hoeft geen marketingdirecteur in de zaak. Nadeel is dat hij de enige is die dat kan beweren. Als hij onverhoopt wegvalt, wie maakt dan de juiste keuzes bij de winkelformules van Blokker?

P&G's algemeen directeur Barnabas Kossmann vormt het andere uiterste: hij gelooft in marketing, maar structureert het ook heel erg. Ook al beweert hij dan dat P&G niet meer alles test, nog steeds is P&G de hoge school van marketing waarbij alles tot achter de komma wordt doorgerekend. Beiden beweren wel dat marketing belangrijk is en nog nooit zo'n grote rol heeft gespeeld.

Is er in dit diverse veld nog toekomst voor marketing? Maar waar moeten we het dan zoeken?
Ik vind zelf dat in internetkringen een enorm nieuw animo is om het vak nieuwe impulsen te geven. Dat vind je bij de doorsnee marketeersbijeenkomst niet zo snel meer. Veel meer is te meten, maar tegelijkertijd is het conservatisme van veel marketeers en hun adviseurs hartverscheurend. Hoe nu verder? En kom vooral niet aan met platitudes als: 'verdiep je in je consument'. Wie weet het echte antwoord?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in