Het WK merkbouwen
De afgelopen weken stonden in het teken van het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Alle grote merken waren weer groots aanwezig, maar ook op het veld stond een selectie grote merken. Want voetballers zijn ook merken geworden met een grote schare fans op de tribune en op social media. Zo heeft Cristiano Ronaldo ruim 135 miljoen volgers op Instagram (alleen Selena Gomez heeft meer volgers) en bijna 75 miljoen volgers op Twitter.
Het is prachtig om als merkenliefhebber deze spelers op het veld te zien en hun gedrag te analyseren. Welk voetballer is als merk ‘de leider’? Welk voetballer is als merk ‘de creatief’? Wie bouwde het meest zorgvuldig aan zijn merk de afgelopen weken? En wie bracht zijn merk het meeste schade toe? Zo was de Braziliaanse sterspeler Neymar (Jr) mikpunt van spot op social media door zijn kapsel (een bizarre mix van spaghetti en noedels) en zijn aanstellerige, Oscar-waardige gedrag op het veld.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis'Leeuwen vergelijken zichzelf niet met mensen'
Helaas ontbrak mijn favoriete voetballer tijdens dit WK: Zlatan . Zlatan weet namelijk als geen ander hoe je je eigen merk moet bouwen. Hij positioneert zichzelf steevast als winnaar door telkens opnieuw te benadrukken dat hij bij elke club prijzen wint en weigert zichzelf te vergelijken met andere voetballers want ‘leeuwen vergelijken zichzelf niet met mensen’.
Toen Zlatan werd gevraagd wat zijn eis was om bij zijn club in Parijs te blijven voetballen was het antwoord simpel: ‘Vervang de Eiffeltoren door een beeld van Zlatan’. Altijd met een knipoog, want hoewel Zlatan als voetballer bloedserieus is (en een voorbeeld voor zijn team), weet hij heel goed dat een merk ook sympathiek moet zijn.
Hij kiest er dan ook bewust voor om zijn winnaarsmentaliteit (zijn merk-DNA) altijd met een knipoog te communiceren. Niet voor niets plaatste hij vlak voor zijn eerste wedstrijd voor de LA Galaxy een paginagrote advertentie in de LA Times met de boodschap: ‘Dear Los Angeles, you're welcome’. Een brutaal voorschot op alle overwinningen die hij zijn nieuwe team zou gaan brengen. Voor mij is Zlatan dan ook de wereldkampioen merkbouwen onder de voetballers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidEn hoeveel prijzen heeft Zlatan gewonnen met Zweden, en op welke plek staat LA Galaxy op dit moment? Maak de man/brand toch niet groter dan hij is. Ik heb ooit mijn zoon van 13, is geen topper en voetbalt voor zijn plezier, moeten uitleggen dat 15 Euro voor een flacon Zlatan bodywash wel erg veel van het goede is en zeker niet kan rekenen op mijn sympathie of knipoog.