Overslaan en naar de inhoud gaan

Het WK merkbouwen

Ibrahimović' eis om bij PSG te blijven voetballen: ‘Vervang de Eiffeltoren door een beeld van Zlatan.'
Miniatuurvoorbeeld
Het merk Zlatan
© Wikimedia
Miniatuurvoorbeeld
Het merk Zlatan
© Wikimedia

De afgelopen weken stonden in het teken van het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Alle grote merken waren weer groots aanwezig, maar ook op het veld stond een selectie grote merken. Want voetballers zijn ook merken geworden met een grote schare fans op de tribune en op social media. Zo heeft Cristiano Ronaldo ruim 135 miljoen volgers op Instagram (alleen Selena Gomez heeft meer volgers) en bijna 75 miljoen volgers op Twitter.

related partner content for mobile comes here

Het is prachtig om als merkenliefhebber deze spelers op het veld te zien en hun gedrag te analyseren. Welk voetballer is als merk ‘de leider’? Welk voetballer is als merk ‘de creatief’? Wie bouwde het meest zorgvuldig aan zijn merk de afgelopen weken? En wie bracht zijn merk het meeste schade toe? Zo was de Braziliaanse sterspeler Neymar (Jr) mikpunt van spot op social media door zijn kapsel (een bizarre mix van spaghetti en noedels) en zijn aanstellerige, Oscar-waardige gedrag op het veld.

'Leeuwen vergelijken zichzelf niet met mensen'

Helaas ontbrak mijn favoriete voetballer tijdens dit WK: Zlatan . Zlatan weet namelijk als geen ander hoe je je eigen merk moet bouwen. Hij positioneert zichzelf steevast als winnaar door telkens opnieuw te benadrukken dat hij bij elke club prijzen wint en weigert zichzelf te vergelijken met andere voetballers want ‘leeuwen vergelijken zichzelf niet met mensen’.

Toen Zlatan werd gevraagd wat zijn eis was om bij zijn club in Parijs te blijven voetballen was het antwoord simpel: ‘Vervang de Eiffeltoren door een beeld van Zlatan’. Altijd met een knipoog, want hoewel Zlatan als voetballer bloedserieus is (en een voorbeeld voor zijn team), weet hij heel goed dat een merk ook sympathiek moet zijn.

Hij kiest er dan ook bewust voor om zijn winnaarsmentaliteit (zijn merk-DNA) altijd met een knipoog te communiceren. Niet voor niets plaatste hij vlak voor zijn eerste wedstrijd voor de LA Galaxy een paginagrote advertentie in de LA Times met de boodschap: ‘Dear Los Angeles, you're welcome’. Een brutaal voorschot op alle overwinningen die hij zijn nieuwe team zou gaan brengen. Voor mij is Zlatan dan ook de wereldkampioen merkbouwen onder de voetballers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
andre manning

En hoeveel prijzen heeft Zlatan gewonnen met Zweden, en op welke plek staat LA Galaxy op dit moment? Maak de man/brand toch niet groter dan hij is. Ik heb ooit mijn zoon van 13, is geen topper en voetbalt voor zijn plezier, moeten uitleggen dat 15 Euro voor een flacon Zlatan bodywash wel erg veel van het goede is en zeker niet kan rekenen op mijn sympathie of knipoog.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in