De marketeer gaat op reis (Deel 1)


Menselijke maat
Annelies Ruis (eigenaar WerfSelect en TopMarketeers Network) en Madelon Engels (interim marketing consultant en pionier in duurzaamheid) willen de marketeer meenemen naar een andere state of marketingmind. Volgens hen is het Give Marketeers A Break (12 januari 2012), dat zij gezamenlijk organiseren, de juiste setting om marketeers mee te nemen op de reis naar hun hart.
Geen doorsnee marketing netwerkevent dus, dit is er een die je raakt. “Terug naar de menselijke maat, daar gaat het om”, zegt Annelies. Madelon: “Belangrijk is dat marketeers met elkaar in dialoog gaan, en samen hun best mogelijke toekomst ontdekken.”
Winstoptimalisatie
Echt goede marketeers hebben geen trek meer in het bedenken van korte termijn salespromoties: 2 halen, 1 betalen, nu met 50% korting of gratis DVD-speler bij je printer. Daarnaast komen bedrijven er langzamerhand achter dat de klant eigenlijk één essentiële vraag stelt: welke waarde voeg jij toe aan mijn leven?
De trendrede van 2011 kondigde dat al aan: “Klantwaarde en maatschappelijke waarden komen boven aandeelhouderswaarde te staan. Ervaring boven product en winstoptimalisatie boven eenmalige winstmaximalisatie.” Het kapitalisme kantelt en probeert zichzelf opnieuw uit te vinden. De marketeer moet hierop inspelen. Het marketingbeleid omvormen tot een ‘human operating system’, dat is de uitdaging. Dus als bedrijven de komende jaren overeind willen blijven, moeten ze nu heel snel van share of wallet naar share of heart.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn onderstaande video legt eigenaar WerfSelect en Topmarketeersnetwork uit waarom jij bij Give Marketeers A Break Event moet zijn:
Annelies Ruis gives marketeers a break from Give marketeers a break on Vimeo.
Enablers
Annelies en Madelon zien deze overgang al enige tijd aankomen. De klanten van WerfSelect - die o.a. in de foodbranche actief zijn - ook. “Als ik de weg van duurzaamheid niet was ingeslagen, zou ik geen bestaansrecht meer hebben”, meldt één van de directeuren die Madelon voor WerfSelect interviewde.
Marketing moet een nieuwe betekenis krijgen. Niet meer de geldwolf die zijn advertenties in schaapswol verpakt. Maar terug naar de betekenis van ‘ondernemersmotor’, het creatieve brein binnen de organisatie! Een holistische bril opzetten en weer verbinding gaan zoeken met andere afdelingen, met als doel optimale klantwaarde leveren. Madelon: “De consument identificeert zich niet meer met je merk. Enablers als verantwoord ondernemen, zingeving, de bevlogenheid van je personeel en je inspirerende visie worden je merk.”
Bagage
Tijdens Give Marketeers A Break verkent de marketeer zes aardverschuivingen, zogenaamde doorbraken. Daarna kijkt hij/zij met een geheel nieuwe mindset naar zijn vak. “De sleutel tot verandering ligt meestal binnen een bedrijf; er zijn genoeg change agents die een positieve bijdrage willen leveren aan de humanisering van het marketingvak. En de interim-marketeers waar wij mee samenwerken equiperen we om bedrijven hierbij te ondersteunen”, merkt Annelies op.
Alle doorbraaksessies vinden plaats onder inspirerende begeleiding van bijzondere mensen zoals Goos Geursen, Marielle Sijgers, Edwin de Bree en Arjan ter Linden. Tijdens zijn reis ontvangt de marketeer steeds meer bagage, die hij daarna enthousiast - op zijn werkplek - gaat uitpakken. Direct toepasbaar dus.
Dit najaar volgen er nog ronde tafel sessies, waarbij marketeers in dialoog gaan over hun vak en hoe zij een zinvolle bijdrage gaan leveren aan klant en maatschappij. Ook daar wil je bij zijn!
Het Give Marketeers A Break Event: 12 januari 2012.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid