Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview Roy Scheerder (KLM): 'Mensen haken aan via sociale media'

Sinds ruim een jaar is KLM volop actief in sociale media. Daarvoor maakte de luchtvaartmaatschappij ook al gebruik van platforms als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adformatie sprak Roy Scheerder, vice president marketing van KLM Nederland. Hij blikt terug: 'Sinds de vulkaanuitbarsting op IJsland is KLM niet langer de gebruijkelijke bijeenraping van kolommen en zuilen, maar één bedrijf dat als doel had de mensen weer naar huis te krijgen. Intern ontstond er een chemie die zo positief was dat mensen wilden doorpakken.'

related partner content for mobile comes here

In de nasleep van de aswolk richtte KLM een social media hub op die meerdere doelen dient: enerzijds zoveel mogelijk mensen 24/7 te woord staan via alle mogelijke platformen. Anderzijds deze platformen commercieel inzetten. In een jaar tijd kwam KLM met verschillende acties, waarvan deze drie het meest in het oog sprongen:

- Het , dat in oktober 2010 passagiers die incheckten op Foursquare verrasten met een cadeau.
- : een Delfts blauw tegeltje van je profielfoto op een Boeing.
- , waarbij een team vrijwilligers live tweets beantwoorde door elk een letter omhoog te houden.

Of het werkt? 'In alle eerlijkheid: bij elke campagne kies je een creatieve richting waar bji het maar de vraag is of het gaat werken', zegt Scheerder. 'Met of zonder sociale media. Ik kan me voorstellen dat het van buitenaf gezien lijkt alsof we van alles en nog wat doen. Maar er zit wel degelijk een structuur in die ons brengt waar we willen zijn. We zijn ook maar aan het ontdekken wat je wel en niet moet doen om mensen te bereiken. En we zien dat veel mensen aanhaken via sociale media.'

Lees het volledige interview in Adformatie 44.

Roy Scheerder is een van de sprekers op AdfoTODAY, het congres van Adformatie op 30 november in Media Plaza, Utrecht. Hij zal daar dieper ingaan op het sociale mediabeleid van KLM en de cases die in dit artikel voorbijkomen verder illustreren.
Andere topsprekers die een bijdrage leveren aan AdfoTODAY zijn onder meer van Hema, Wieden + Kennedy en Sanoma Media.
Schrijf je nu in op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in