Overslaan en naar de inhoud gaan

The Medium is the Message

door Mathijs van Zutphen van Crossing Signals
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketing gaat niet over het verkopen van een product maar over het verkopen van een idee. De succesvolste marketeers van de 20e eeuw wisten dit, van Edward Bernays tot Joseph Goebbels. Dat is het grote succes van marketing. Het heeft geleid tot een situatie waarin we in staat zijn coca-cola te verkopen aan mensen die niet eens schoon water hebben.
We hebben de technologie om ideeën te verkopen in dienst gesteld, niet van de consument, maar van bedrijven die uit zijn op winst en het vergroten van aandeelhouderswaarde. Dat lukt omdat de consument tot nu weinig invloed heeft kunnen uitoefenen op de boodschap die haar verkocht wordt. Die situatie is nu fundamenteel veranderd.

related partner content for mobile comes here

Consumenten zijn steeds beter in staat de informatiestromen waar ze aan bloot gesteld worden te controleren, en doen steeds meer met die behoefte. Daarom moeten marketeers nu een ander kunstje gaan leren, zoals eerder op deze blog te lezen was.
Natuurlijk willen consumenten gewoon producten waar ze wat aan hebben die doen wat er beloofd wordt, maar dit inzicht is decennia lang verdwenen door de druk om te verkopen wat de corporate machine wenselijk acht. Leve het internet en de democratisering van de reclameboodschap!

In 1967 publiceerde Marshall McLuhan een boek waarin hij betoogde dat het medium waarmee je een boodschap overbrengt de boodschap zelf fundamenteel verandert. Je kunt niet meer dezelfde boodschap met een nieuw medium doorgeven. Dat geldt ook voor het internet. Je moet via het internet dus geen ideeën verkopen, je hoeft alleen maar aan te sluiten bij de ideeën die bij de mensen zelf leven. Ontvangen en niet alleen maar zenden, luisteren en niet alleen maar roepen. Mensen zullen zich als vanzelf rond een idee organiseren, zo een gemeenschap is dus niet een doelgroep maar een kans om samen te werken en waarde te creëren. Dat is het nieuwe spel.
Get with the programme.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in