The Medium is the Message


Marketing gaat niet over het verkopen van een product maar over het verkopen van een idee. De succesvolste marketeers van de 20e eeuw wisten dit, van Edward Bernays tot Joseph Goebbels. Dat is het grote succes van marketing. Het heeft geleid tot een situatie waarin we in staat zijn coca-cola te verkopen aan mensen die niet eens schoon water hebben.
We hebben de technologie om ideeën te verkopen in dienst gesteld, niet van de consument, maar van bedrijven die uit zijn op winst en het vergroten van aandeelhouderswaarde. Dat lukt omdat de consument tot nu weinig invloed heeft kunnen uitoefenen op de boodschap die haar verkocht wordt. Die situatie is nu fundamenteel veranderd.
Consumenten zijn steeds beter in staat de informatiestromen waar ze aan bloot gesteld worden te controleren, en doen steeds meer met die behoefte. Daarom moeten marketeers nu een ander kunstje gaan leren, zoals hier eerder op deze blog te lezen was.
Natuurlijk willen consumenten gewoon producten waar ze wat aan hebben die doen wat er beloofd wordt, maar dit inzicht is decennia lang verdwenen door de druk om te verkopen wat de corporate machine wenselijk acht. Leve het internet en de democratisering van de reclameboodschap!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
In 1967 publiceerde Marshall McLuhan een boek waarin hij betoogde dat het medium waarmee je een boodschap overbrengt de boodschap zelf fundamenteel verandert. Je kunt niet meer dezelfde boodschap met een nieuw medium doorgeven. Dat geldt ook voor het internet. Je moet via het internet dus geen ideeën verkopen, je hoeft alleen maar aan te sluiten bij de ideeën die bij de mensen zelf leven. Ontvangen en niet alleen maar zenden, luisteren en niet alleen maar roepen. Mensen zullen zich als vanzelf rond een idee organiseren, zo een gemeenschap is dus niet een doelgroep maar een kans om samen te werken en waarde te creëren. Dat is het nieuwe spel.
Get with the programme.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid