Overslaan en naar de inhoud gaan

Nationale Marketingstrijd beslist

Afgelopen donderdag vond in Rotterdam de finale plaats van de 16e editie van de Nationale Marketingstrijd, die dit jaar in het teken stond…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen donderdag vond in Rotterdam de finale plaats van de 16e editie van de , die dit jaar in het teken stond van "de kunst van het verleiden".

related partner content for mobile comes here

Bijna 200 marketingtalenten streden in teams bestaande uit studenten van verschillende universiteiten en marketingdisciplines om de titel 'Grootste Marketingtalent 2006' en de daaraan verbonden prijs van 2.000 euro.

Ik zat in de jury en kreeg zes teams voorgeschoteld die een bijzonder lastige opdracht van DSM moesten oplossen. Ze moesten op basis van activity based costing een aantal bier enzym-producten bekijken én een aantal afnemers moesten onder de loep worden genomen. Samen moest dan tot een marketingplan leiden.

Dat zorgde voor veel en lang rekenwerk, maar dan moesten ze ook nog beargumenteren hoe DSM met de producten en de klanten moest omgaan. Moest de relatie verder ontwikkeld worden (hoe dan?) of moest er maar snel een eind aan gemaakt worden (waarom?).

De finaleteams werden 's ochtends vroeg al van hun bed gelicht om door hoofdsponsor DSM alvast extra op de proef te worden gesteld tijdens een afdaling van de Euromast. 's Middags moesten zij de pittige case binnen vier uur oplossen. Hetgeen tot veel stress en discussie leidde.

De zes teams kregen uiteindelijk de kans ten overstaan van de 250 aanwezigen en de vakjury, bestaande uit Bernard van Schaik (DSM), Rob Wolleswinkel (The Boston Consulting Group), Theo van Vugt (Tijdschrift voor Marketing) en Philip Hans Franses (Erasmus Universiteit Rotterdam), hun uitwerkingen te presenteren.

Het moest in het engels en dat zorgde bij zeker drie van de zes teams toch voor problemen.

De keuze van de jury en die van het publiek, dat via televoting zijn stem mocht laten gelden, waren unaniem: De Super Marketeers, bestaande uit Anne ter Braak (Universiteit van Tilburg), Evelien Klop (VU Amsterdam), Wouter Smits (Wageningen UR), Rutger Teunissen (Universiteit Maastricht) en Joep Tigchelaar (Erasmus Universiteit Rotterdam), mogen zich een jaar lang het 'Grootste Marketingtalent 2006' noemen. Het winnende team viel vooral op door zijn heldere analyse, het maken van realistische aannames en het lef om keuzes te maken.

De wervings&selectie afdelingen van de sponsors kregen een mooi inzicht in het denkvermogen en samenwerkingsbereidheid van de studenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in