Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het is een mythe dat PR-bureaus in de UK vooroplopen’

Arnoud Breitbarth over zijn ervaringen in Londen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Arnoud Breitbarth]

related partner content for mobile comes here

Sinds 2010 woon ik in de Britse hoofdstad, onder meer als correspondent voor De (Financiële) Telegraaf. De afgelopen jaren heb ik PR-strategieën ontwikkeld voor institutionele investeerders, sinds vorig jaar ben ik in Londen voor contentmarketingbureau Mediatic actief.

Goud waard

Een blik op het Britse medialandschap. Kranten zijn hier nog altijd toonaangevend. Al worden ze per capita minder gelezen dan in Nederland, ze bereiken wel het juiste publiek: een bericht in de Financial Times is goud waard. De FT wordt immers niet alleen verslonden in de City, maar ook in de wereldwijde financiële sector.

Meedenken

Een opvallend verschil tussen PR in Londen en Nederland zit in de hiërarchische manier waarop Britse PR-bedrijven werken. De baas betaalt én bepaalt dus, en voor vernieuwing vanuit jongere medewerkers is nauwelijks ruimte, waardoor PR-bureaus in mijn optiek te weinig meedenken met de klant. Langdurige strategieën vinden ze daarbij in Londen minder interessant dan bij ons. Wat dat betreft loopt de Nederlandse branche voorop.

Wat ook opvalt is het gebrek aan een holistische aanpak: Britse PR-bureaus hebben vaak totaal verschillende afdelingen die zich bezighouden met reguliere pers, vakpers en social media.

Winstbejag

Nog een verschil is dat het verloop binnen Britse bedrijven – en zeker binnen de media/PR – zeer hoog is. Nagenoeg niemand zit langer dan een paar jaar bij hetzelfde PR-bureau, waardoor het lastig is langdurige relaties aan te gaan. Kortetermijnwinstbejag wint daardoor van goede klantrelaties op de langere termijn.

Pushen

Een voorbeeld: een collega die bij een concurrent werkte, kreeg de opdracht van zijn leidinggevende om een nieuw financieel product in de media te pushen. Hij was tegelijkertijd ook bezig met een langetermijnpitch voor diezelfde klant, die het imago moest verbeteren. De nieuwe push ging regelrecht in tegen de langetermijnvisie die hij had. Maar hij móést het product pluggen.

Hiërarchisch

Die lobby verliep redelijk, maar de langetermijnvisie werd daardoor wel onderuitgehaald en de klant liep weg wegens matige prestaties. Daar had de betreffende collega zijn baas voor gewaarschuwd, maar dat werd genegeerd. Zo hiërarchisch is de Londense PR-wereld dus.

Arnoud Breitbarth, Mediatic

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in