Oliebollen met een doel: de missie van Mark(eteer) Simoons en oma Coby


Mark Simoons, freelance marketeer en presentator bij de De Vriendenloterij, heeft een missie: hij wil eenzaamheid onder ouderen bestrijden. Dit doet hij op een wel heel bijzondere manier, namelijk met de oliebollen van zijn eigen oma Coby. Wat begon als een klein gebaar in coronatijd, groeide uit tot een succesverhaal met impact. ‘Mijn oma had nooit gedacht dat haar recept nog gebruikt zou worden voor een goed doel,’ vertelt Simoons enthousiast.
Doorpakken
Tijdens de coronaperiode werd Marks oma Coby 95 jaar. Een bijzondere mijlpaal, maar de pandemie gooide haar grote feestplannen in het water. ‘Oma stuurde haar kinderen en kleinkinderen toen allemaal een geldbedrag zodat we zelf een drankje konden kopen om op haar te proosten. Dat vond ik zó zielig, zo eenzaam. Ik dacht: dit kan niet, dit moet anders.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoMark besloot een kaartenactie op te zetten via Instagram, in de hoop dat zijn oma een paar kaartjes zou ontvangen. ‘Mijn oma maakt haar hele leven al prachtige 3D-kaartjes. Hoe mooi zou het zijn als zij zelf ook eens kaarten kreeg? Uiteindelijk kwamen er tweehonderd kaarten binnen!’ Dit overweldigende succes inspireerde Mark om meer te doen. ‘Het voelde zó goed om iets te betekenen. Ik dacht: hier moeten we op doorpakken.’
Ouderen uit hun (olie)bol
Na een goed gesprek met zijn oma ontstond het idee voor Oma Coby’s Oliebollenbar. ‘Mijn oma bakte vroeger voor de hele buurt oliebollen naar een oud recept uit een kookboek, waar haar eigen aantekeningen bij zaten. Ik besloot om met dit recept van mijn oma oliebollen te gaan bakken om die te verkopen.’ Oma Coby, inmiddels 98 jaar oud, was direct enthousiast, maar stelde wel haar voorwaarden. Mark: ‘Ze zag er wel op toe dat de oliebollen exact werden gebakken volgens haar recept, haar naam hing er aan, dus ze moesten wel goed zijn. Nog steeds proeven we elk jaar samen de Cobybollen en keurt zij ze gelukkig goed. De opbrengst van de oliebollenverkoop gaat naar Stichting De Tijdmachine, die kantines van buurthuizen en zorgcentra omtovert tot een dancing van weleer compleet met tapijtjes op tafel, zoutstengels en muziek van vroeger. Voor tien verkochte oliebollen kan één oudere een avond rock-‘n’-rollen.’

Van kraam naar community
Inmiddels is Oma Coby’s Oliebollenbar uitgegroeid tot een ware beweging. Het afgelopen jaar verkocht Mark met zijn team 17.450 oliebollen. ‘Dit jaar willen we naar 25.000,’ zegt hij ambitieus. Zijn team, bestaande uit twintig vrijwilligers, zorgt voor alles: van bakken in een loods en verkopen in den lande, tot de PR. ‘Ontzettend leuk om te doen en te zien hoe ieder jaar het succes toeneemt.’
Naast de verkoop werkt Mark samen met bedrijven en merken om de eenzaamheid onder ouderen onder de aandacht te brengen. Mark: Zo stelde een autobedrijf een Volkswagenbus ter beschikking om de bestellingen mee te rijden. ‘Bij brouwerij De Eeuwige Jeugd, hadden we een kraam staan en organiseerden we binnen olieborrels en een muziekbingo. Jong en oud kwamen daarop af. We hebben bij het beroemde Oud& Opnieuw (van Buutvrij For Life) inmiddels drie keer op een rij een samenwerking. Dit feest trakteert alle bezoekers op de Cobybollen, uitgedeeld door senioren. Deze ouderen worden uitgenodigd om ook te komen dansen en chillen bij de Oliebollenbar, de meest gezellige 'keuvelhoek' van het feest. Hier zijn zelfs vriendschappen uit ontstaan tussen jongeren en ouderen. Dat is precies wat ik wil: generaties samenbrengen.'

1,8 miljoen eenzame ouderen
Mark heeft grootse plannen. Hij droomt van een fysieke oliebollenbar, geen kraam, maar een pop up store waar verschillende generaties elkaar ontmoeten. ‘Een gezellige plek met onder andere muziekavonden en waar mensen spelletjes met elkaar kunnen spelen.’
Ondanks de drukte weet Mark zijn werk als marketeer te combineren met zijn oliebolleninitiatief. ‘Het hele jaar door ben ik op zoek naar partners en in september begin ik met de voorbereidingen die ik dan vooral ’s avonds en in het weekend doe: vrijwilligers werven, PR-plannen maken, een fotoshoot met oma plannen... Het is veel werk, helemaal die laatste maanden van het jaar, maar om te zien hoeveel impact je samen kunt maken, daar kan geen salaris tegenop.’
Oma Coby zelf blijft nauw betrokken. ‘Als ze weet wanneer we met onze pick up bus – Oma Coby’s oliebollenbuzz – bij haar verzorgingshuis komen staan, gaat ze iets eerder flyeren en neemt ze later bestellingen van haar medebewoners op', vertelt Mark trots. ‘Dat ze zó actief meehelpt is toch geweldig!’
Volgens Mark is het onderwerp eenzaamheid urgenter dan ooit. ‘Er zijn nu 1,8 miljoen eenzame ouderen. In 2030 zijn dat er 2,3 miljoen. Dat is een schokkend aantal. Maar waar eenzaamheid is, daar willen wij iets betekenen. Hoe meer oliebollen we verkopen, hoe meer feesten en ontmoetingsplekken we kunnen organiseren. Ik hoop dan ook dat steeds meer bedrijven en merken met ons willen samenwerken. Het gaat om het creëren van plekken waar jong en oud elkaar vinden. Samen kunnen we eenzaamheid bestrijden.’
Met Oma Coby’s Oliebollenbar bewijst Mark Simoons dat een klein gebaar kan uitgroeien tot iets groots. En dat een oud familierecept niet alleen smaakt naar traditie, maar ook naar verbinding.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid