Overslaan en naar de inhoud gaan

De emancipatie-inferno: waarom DEI nog steeds broodnodig is

De snelheid waarmee bedrijven DEI-beleid afschaffen is zowel moreel als bedrijfseconomisch verwerpelijk volgens ondernemer Sarah Hagens.
DEI
DEI

Door Sarah Hagens


In een wereld waar populisme en conservatisme hoogtij vieren, is er één groep die consequent het onderspit delft: vrouwen. Als vrouwelijke ondernemer kijk ik met lede ogen naar de recente ontwikkelingen, zowel in de politiek als in het bedrijfsleven. De inauguratie van Trump, omringd door techbro's op het bordes, is maar het topje van de ijsberg in wat een waar emancipatie-inferno dreigt te worden.

Advertentie

De snelheid waarmee bedrijven als Meta, Amazon en McDonald's hun DEI-beleid (Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie) hebben aangepast na Trumps aanstelling verbaasde mij. Zakelijk opportunisme is niet nieuw, maar in dit geval is het ook gewoon ronduit dom. Het is al lang aangetoond dat bedrijven met een sterk DEI-beleid economisch beter presteren: ze maken veel meer kans op financieel succes dan hun concurrenten, ze hebben een positievere impact op gemeenschap, werknemers en milieu en ze zijn voor Millennials en Gen Z veel aantrekkelijker als werkgever.

related partner content for mobile comes here

Alleen al het ongekende tekort aan arbeidskrachten maakt de kortzichtigheid van deze bedrijven onbegrijpelijk. Zelfs als je DEI niet belangrijk vindt vanuit moreel oogpunt, is er nog altijd een sterk economisch argument voor te maken. En is het bedrijfseconomisch gewoon onlogisch om deze kans op groei en innovatie te laten liggen.

Het terugdraaien van DEI-initiatieven heeft niet alleen gevolgen voor het bedrijfsleven. Een demping op groei en innovatie heeft impact op de economie en de samenleving als geheel. Daarom doe ik een dringende oproep aan alle bedrijven en beleidsmakers: als je het niet doet uit moreel besef, doe het dan met een economisch doel. Wil je dat het goed gaat met het land en wens je vooruitgang? Investeer in DEI. Het is niet alleen het juiste om te doen, het is ook economisch verstandig.

DEI is not dead, DEI is still alive. En het is broodnodig voor een rechtvaardige, innovatieve en economisch sterke samenleving. Laten we niet toestaan dat kortzichtig beleid en populistische retoriek de vooruitgang tenietdoet die we zo hard hebben bevochten.

Het is tijd om op te staan voor diversiteit, gelijkheid en inclusie – niet alleen voor vrouwen, maar voor iedereen.

Sarah Hagens is directeur en oprichter van Hagens PR

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in