Overslaan en naar de inhoud gaan

Oh… wat is marketing toch gegroeid

In de tijd van ¨Mad Men¨ was marketing iets dat aan het publiek opgedrongen was. De klanten waren schapen die begeleiding nodig hadden.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De TV betekende een grotere aanwezigheid in het leven van mensen, en zonder begeleidende ethiek kon de jacht op klanten beginnen.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

In plaats van een tweeweg communicatie met de klant, was de communicatie gericht op opvoeding omdat de producten en marketeers natuurlijk beter wisten wat goed was voor de klant.

Een snelle flash forward en we zijn terug in de 21e eeuw… gelukkig! Marketing wordt nu gebruikt om met de klant te communiceren. We hebben sociale media, smart phones, flashmobs, crowdsourcing en… de lijst is lang. Eindelijk kan marketing echt samen met de klant de problemen/wensen/behoeften van klanten aanpakken, in plaats van het te dicteren.

Bijvoorbeeld met een flashmob geef je de controle aan de crowd en daarom krijg je een eerlijke en realistische boodschap. Zoals deze Deense flashmob illustreert, kan een flashmob een positief bericht creëren op zowel een persoonlijk als commercieel niveau. Deze is gemaakt om de mens achter de buschauffeur te laten zien.

Het is de buschauffeurs verjaardag, de passagiers zijn gewone passagiers, alleen de muzikanten zijn ingehuurd.

Gewone TV reclame kan gebruikt worden om taboes te doorbreken:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

En crowdsourcing kan gebruikt worden om een echte mensen brand te maken. In plaats van, als in de jaren 60, je klanten te vertellen wat ze moeten en niet moeten, moet je ze nu vragen wat ze denken van jouw idee, wat ze graag willen en hoe ver ze willen gaan om het te bereiken/om het te laten gebeuren. Waar voorheen het gordijn dicht was is het nu wijd open.

Hoe kunnen we dat dan als marketeers gebruiken? We kunnen de brands en marketing vormen zodat het door mensen voor mensen is gemaakt, echte waarde creëren voor de klanten, echt en transparant zijn. We zijn nu een global village, en hoe we kiezen te handelen zal de mate van succes bepalen. Het is niet langer de jaren 60….

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in