Oh… wat is marketing toch gegroeid


De TV betekende een grotere aanwezigheid in het leven van mensen, en zonder begeleidende ethiek kon de jacht op klanten beginnen.
In plaats van een tweeweg communicatie met de klant, was de communicatie gericht op opvoeding omdat de producten en marketeers natuurlijk beter wisten wat goed was voor de klant.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen snelle flash forward en we zijn terug in de 21e eeuw… gelukkig! Marketing wordt nu gebruikt om met de klant te communiceren. We hebben sociale media, smart phones, flashmobs, crowdsourcing en… de lijst is lang. Eindelijk kan marketing echt samen met de klant de problemen/wensen/behoeften van klanten aanpakken, in plaats van het te dicteren.
Bijvoorbeeld met een flashmob geef je de controle aan de crowd en daarom krijg je een eerlijke en realistische boodschap. Zoals deze Deense flashmob illustreert, kan een flashmob een positief bericht creëren op zowel een persoonlijk als commercieel niveau. Deze is gemaakt om de mens achter de buschauffeur te laten zien.
Het is de buschauffeurs verjaardag, de passagiers zijn gewone passagiers, alleen de muzikanten zijn ingehuurd.
Gewone TV reclame kan gebruikt worden om taboes te doorbreken:
En crowdsourcing kan gebruikt worden om een echte mensen brand te maken. In plaats van, als in de jaren 60, je klanten te vertellen wat ze moeten en niet moeten, moet je ze nu vragen wat ze denken van jouw idee, wat ze graag willen en hoe ver ze willen gaan om het te bereiken/om het te laten gebeuren. Waar voorheen het gordijn dicht was is het nu wijd open.
Hoe kunnen we dat dan als marketeers gebruiken? We kunnen de brands en marketing vormen zodat het door mensen voor mensen is gemaakt, echte waarde creëren voor de klanten, echt en transparant zijn. We zijn nu een global village, en hoe we kiezen te handelen zal de mate van succes bepalen. Het is niet langer de jaren 60….
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid