Merkgeoriënteerd, of last van merkruis?


Wat betekenen deze ontwikkelingen voor merken? Paul Moers, managing partner van merkadviesbureau High Value in Amsterdam en schrijver van het boek 'Merk toch hoe sterk', denkt dat in de toekomst alleen nog maar merkgeoriënteerde bedrijven mee kunnen komen.
Bedrijven zullen moeten overstappen op een merkgeoriënteerde strategie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEchte merkgeoriënteerde bedrijven zijn volgens Moers onder andere Coca Cola, McDonalds en Unilever's Lipton.
Moers zette in een artikel op Marketingonline een aantal handvatten onder elkaar en geeft 5 stappen om te veranderen in een merkgeoriënteerd bedrijf.
Belangrijk onderdeel: het vaststellen van een merkidentiteit. Deze identiteit is belangrijk voor de consistentheid van het merk. Niet-merkgeoriënteerde ondernemingen worstelen met deze identiteit en krijgen dan volgens Moers onherroepelijk last van zogenaamde 'merkruis', waardoor het lastig wordt om aan klantrelaties te bouwen.
Moers noemt als voorbeeld Dommelsch. Dat merk communiceerde namelijk de afgelopen jaren een steeds wisselend merkbeeld en zwalkt daardoor in de ogen van de consument, aldus Moers.
In het rijtje merkgeorienteerde bedrijven noemt Moers geen Nederlandse voorbeelden. Maar die zijn er natuurlijk wel... Iemand? En welke andere bedrijven hebben last van een hardnekkige merkruis?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid