Blog-vorsers doen goede zaken


De wijde verspreiding van ‘sociale media’, zoals discussiegroepen, e-mailing lijsten en blogs, kunnen positief rumoer verspreiden, maar er zitten ook sluipmoordenaars voor het merk tussen. Wie er gelijk heeft maakt niet altijd uit, als de pen maar scherp is of het beeldmateriaal pakkend overkomt. Zo was luxe fietsslotenmaker Kryptonite er niet verguld mee dat er in 2004 in de blog-community werd rondgebuzzd, dat de fietssloten gemakkelijk te openen waren met behulp van een Bic-pen. Voor het ultieme bewijs maakte een blogger een video van de kraak en bood deze aan via de blog-site Engadget. Kryptonite dat het probleem inmiddels heeft verholpen, is nu alert op blogs. Zo houdt de mediachef van het bedrijf dagelijks tussen de dertig en veertig blogs in de gaten.
Sommige bedrijven delegeren het blogwatchen grotendeels. Zij nemen consultancy bureaus als Buzzmetrics en Evolve 24 in de arm, die hen moeten waarschuwen voor dreigende reputatieschade. Soms blijkt de vermeende vijand onschadelijk. Zo ontdekte een Franse drankfirma na de invasie van Irak dat hun drankjes op Amerikaanse boycot-lijsten werden vermeld. Zij schakelden Buzzmetrics in om de gemoederen te polsen. Hun angst om Amerikaanse consumenten te verliezen bleek echter ongegrond. Want degenen die op een boycot zinden, bleken vooral ‘Budweiser drinkers’ te zijn, die toch al geen Franse drankjes lustten. (Economist via Moblog)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid