Overslaan en naar de inhoud gaan

Blog-vorsers doen goede zaken

Amerikaanse bedrijven maken steeds vaker gebruik van adviesbureaus, die voor hen de blogosfeer afstruinen, op zoek naar wat er in deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wijde verspreiding van ‘sociale media’, zoals discussiegroepen, e-mailing lijsten en blogs, kunnen positief rumoer verspreiden, maar er zitten ook sluipmoordenaars voor het merk tussen. Wie er gelijk heeft maakt niet altijd uit, als de pen maar scherp is of het beeldmateriaal pakkend overkomt. Zo was luxe fietsslotenmaker Kryptonite er niet verguld mee dat er in 2004 in de blog-community werd rondgebuzzd, dat de fietssloten gemakkelijk te openen waren met behulp van een Bic-pen. Voor het ultieme bewijs maakte een blogger een video van de kraak en bood deze aan via de blog-site . Kryptonite dat het probleem inmiddels heeft verholpen, is nu alert op blogs. Zo houdt de mediachef van het bedrijf dagelijks tussen de dertig en veertig blogs in de gaten.

related partner content for mobile comes here

Sommige bedrijven delegeren het blogwatchen grotendeels. Zij nemen consultancy bureaus als en in de arm, die hen moeten waarschuwen voor dreigende reputatieschade. Soms blijkt de vermeende vijand onschadelijk. Zo ontdekte een Franse drankfirma na de invasie van Irak dat hun drankjes op Amerikaanse boycot-lijsten werden vermeld. Zij schakelden Buzzmetrics in om de gemoederen te polsen. Hun angst om Amerikaanse consumenten te verliezen bleek echter ongegrond. Want degenen die op een boycot zinden, bleken vooral ‘Budweiser drinkers’ te zijn, die toch al geen Franse drankjes lustten. (Economist via Moblog)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in