Overslaan en naar de inhoud gaan

'Zakelijke uitgeversmarkt in zwaar weer'

De komende jaren zal de uitgeversmarkt voor zakelijke lezers nog krimpen, om pas in 2012 weer licht te groeien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat voorziet adviesbureau in zijn Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010-2014. Het bureau meldt dat de zakelijke uitgeversmarkt 'in zwaar weer' verkeert. Zowel de inkomsten uit advertenties als de bestedingen van klanten vielen vorig jaar ver terug. Daardoor kromp de totale Nederlandse zakelijke uitgeversmarkt met 16,2 procent tot 1,53 miljard euro. De inkomsten uit advertenties liepen terug met 20,8 procent.

related partner content for mobile comes here

De uitgaven van gebruikers van vakinformatie zoals tijdschriften, websites, online kennisbanken, boeken en naslagwerken, daalden met 9,3 procent. De zakelijke uitgevers hebben veel te lijden gehad van de economische recessie. Maar ook zonder economische krimp zou de sector het moeilijk hebben, stelt het adviesbureau.

Volgens PwC hebben zakelijke uitgevers de snelheid waarmee consumentengedrag verandert schromelijk onderschat. 'Doordat consumenten via nieuwe mediaplatformen als iPhones, iPads en e-readers altijd en overal toegang hebben tot informatie, moeten uitgevers veel harder werken om relevant en informatief te blijven, zegt branchespecialist Marieke van der Donk van PwC.

Volgens haar zullen uitgeverijen zich moeten ontwikkelen van aanbieders van content tot brede dienstverleners. Daar passen ook niet-traditionele diensten bij zoals congressen, seminars en het geven van adviezen om gebruikers en adverteerders rond bepaalde thema's bij elkaar te brengen.

Het huidige verdienmodel van de sector is op de lange termijn onhoudbaar, concludeert PwC. Om het tij te kunnen keren moeten marktpartijen ook de mogelijkheden van sociale media en toepassingen als iPad en e-reader in een hoger tempo omarmen, onrendabele activiteiten afstoten en op zoek gaan naar slimme samenwerkingsverbanden.

Adverteerders kloppen ook niet meer automatisch bij uitgevers aan, ziet PwC. 'Adverteerders wenden zich vaker direct tot derden zoals Yahoo en Google. Uitgevers zullen hun rol in de advertentiemarkt dan ook moeten bijstellen van 'aanbieder' naar 'strateeg' die de adverteerder bijstaat in het complexe medialandschap.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in