Overslaan en naar de inhoud gaan

Spanning tussen reiswereld en Google

Touroperators en reisbureaus vinden dat Google te veel macht heeft. Thuiswinkel.org luidt de noodklok.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De reissector is sterk afhankelijk van de zoekmachine, maar vreest dat Google ze op termijn de kaas van het brood eet. onderneemt stappen namens de branche. Een gang naar Brussel ligt in het verschiet.
Touroperators en reisbureaus voelen de macht van Google al in de portemonnee. De prijzen voor advertenties schieten omhoog, maar niet gevonden worden op de site is nog veel duurder. Bovendien staat de reiswereld argwanend tegenover , de tak van Google die participaties neemt in internetbedrijven, waaronder reissites. Volgens de reisbranche wil Google zelf reizen gaan verkopen.
TUI-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden zei op het ANVR-congres in Egypte 'erg argwanend' te zijn. 'Als ze echt geen reizen gaan verkopen, laat ze dat dan zwart op wit vastleggen', aldus Van der Heijden. James van Thiel van Google Travel was er ook aanwezig. 'We blijven een onafhankelijke zoekmachine. Google is geen bedreiging, we willen alleen maar helpen', verzekerde hij.
In de VS is Google bezig met de overname van ITA Software, de grootste leverancier van vluchtgegevens. De reiswereld heeft daar al bezwaar tegen gemaakt omdat Google te veel invloed zou krijgen. Bovendien lanceerde Google onlangs Google Shopping in de VS en Frankrijk, waar consumenten producten kunnen vergelijken en kopen en afrekenen. In Nederland loopt een test.

related partner content for mobile comes here

Thuiswinkel.org
Koepel Thuiswinkel.org mengt zich in de discussie Directeur Wijnand Jongen: 'Veel van onze leden maken zich zorgen over de dominante positie van Google. Net als dat destijds het geval was bij Microsoft.' Hij erkent dat de reiswereld ook veel baat heeft bij Google. 'Dat was bij Microsoft ook zo, die hebben de industrie wel vooruit geholpen.'
Maar als er maar weinig aanbieders zijn, gaat de prijs omhoog en worden de kosten doorberekend aan de consument. Volgens Jongen zou het goed zijn als Google meer inzicht geeft in de activiteiten. Volgens Jongen overstijgt het 'Google-probleem' de reisbranche. Nu het probleem is geconstateerd, wil Thuiswinkel.org het op de kaart zetten en met Google in gesprek. 'De volgende stap zou dan op Europees niveau zijn en als het nodig is vragen we om maatregelen, net zoals dat destijds bij Microsoft is gebeurd.'
Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in