Spanning tussen reiswereld en Google


De reissector is sterk afhankelijk van de zoekmachine, maar vreest dat Google ze op termijn de kaas van het brood eet. Thuiswinkel.org onderneemt stappen namens de branche. Een gang naar Brussel ligt in het verschiet.
Touroperators en reisbureaus voelen de macht van Google al in de portemonnee. De prijzen voor advertenties schieten omhoog, maar niet gevonden worden op de site is nog veel duurder. Bovendien staat de reiswereld argwanend tegenover Google Ventures, de tak van Google die participaties neemt in internetbedrijven, waaronder reissites. Volgens de reisbranche wil Google zelf reizen gaan verkopen.
TUI-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden zei op het ANVR-congres in Egypte 'erg argwanend' te zijn. 'Als ze echt geen reizen gaan verkopen, laat ze dat dan zwart op wit vastleggen', aldus Van der Heijden. James van Thiel van Google Travel was er ook aanwezig. 'We blijven een onafhankelijke zoekmachine. Google is geen bedreiging, we willen alleen maar helpen', verzekerde hij.
In de VS is Google bezig met de overname van ITA Software, de grootste leverancier van vluchtgegevens. De reiswereld heeft daar al bezwaar tegen gemaakt omdat Google te veel invloed zou krijgen. Bovendien lanceerde Google onlangs Google Shopping in de VS en Frankrijk, waar consumenten producten kunnen vergelijken en kopen en afrekenen. In Nederland loopt een test.
Thuiswinkel.org
Koepel Thuiswinkel.org mengt zich in de discussie Directeur Wijnand Jongen: 'Veel van onze leden maken zich zorgen over de dominante positie van Google. Net als dat destijds het geval was bij Microsoft.' Hij erkent dat de reiswereld ook veel baat heeft bij Google. 'Dat was bij Microsoft ook zo, die hebben de industrie wel vooruit geholpen.'
Maar als er maar weinig aanbieders zijn, gaat de prijs omhoog en worden de kosten doorberekend aan de consument. Volgens Jongen zou het goed zijn als Google meer inzicht geeft in de activiteiten. Volgens Jongen overstijgt het 'Google-probleem' de reisbranche. Nu het probleem is geconstateerd, wil Thuiswinkel.org het op de kaart zetten en met Google in gesprek. 'De volgende stap zou dan op Europees niveau zijn en als het nodig is vragen we om maatregelen, net zoals dat destijds bij Microsoft is gebeurd.'
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid