Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig digitaal literair leesgedrag

Het gedrukte boek is nog lang niet afgeschreven, concludeert ANP. Veel Nederlanders die nu een papieren boek lezen, schromen om dat in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bijna 70 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een literaire tekst van het scherm geraadpleegd. Van de Nederlanders zegt 42 procent ook in de toekomst niet van plan te zijn om digitaal literair te gaan lezen. Ongeveer 28 procent wil in de toekomst wel romans, korte verhalen of gedichten van een beeldscherm lezen.

related partner content for mobile comes here

Van de digitale lezers leest 86 procent ook nog literaire teksten van papier en beschouwt dit zelfs als het favoriete leesmedium. ‘Er bestaat al met al geen enkele reden voor het vermoeden dat het gedrukte boek aan belang inboet’, aldus de onderzoekers.
Wel zien de VU-wetenschappers dat de e-reader, de concurrentie aankan met het papieren boek. Dit apparaat krijgt een de hoogste waardering van digitaal literaire lezers in vergelijking met computer en laptop. E-readersgebruikers voor proza en poëzie ervaren geen verschil met het gedrukte boek: ze lezen ongeveer even graag, even snel en even lang achter elkaar door van de e-reader als van papier.

Mensen die beide media gebruiken, zien hun gebruik van elektronische boeken stijgen en lezen minder uit papieren werken. Vooral praktische redenen spelen hierbij een rol: je hoeft niet te slepen met tassen vol boeken en je hoeft niet meer naar de winkel om boeken te kopen. Opmerkelijk is het volgens het ANP ook dat het vooral oudere mensen zijn die het lezen van proza en poëzie van de e-reader waarderen.
(bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in