Overslaan en naar de inhoud gaan

Wal-Mart blogmarketing ontketent discussie

Wal-Mart, 's werelds grootste kruidenier en warenhuis, begon met hulp van haar p.r. bureau Edelman een blogoffensief, zo valt te lezen bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wal-Mart, 's werelds grootste kruidenier en warenhuis, begon met hulp van haar p.r. bureau Edelman een blogoffensief, zo valt te lezen bij . Een interessante marketingactie, die de nodige vragen en discussie oproept, om te beginnen uiteraard bij de introspectieve bloggersgemeenschap zelf.

related partner content for mobile comes here

Immers, mag dan, zoals Economist vorige week nog schreef, een gemiddeld Amerikaans huishouden met haar stringente nadruk op kostenbesparing jaarlijks zo'n 450 dollar opleveren, populair in de media is dit succesbedrijf niet echt.

En daar moest Edelman wat aan doen met de blogs. Het ging, zegt Wal-Mart zelf, simpelweg om een uitbreiding van de public relations van de traditionele pers naar de weblogs, niet veel bijzonders.

Maar er zijn ook Wal-Mart commentaren gesignaleerd op weblogs die niet als afkomstig van Wal-Mart herkenbaar waren. En dat roept bijvoorbeeld de vraag op of, waar jan-en-alleman het kennelijk normaal vindt om anoniem te reageren onder weglogartikelen, een bedrijf dat dan niet mag doen.

Maar bovenal, moeten weblogs zich aan dezelfde regels houden als journalisten: duidelijk kenbaar maken wat public relations is en wie de afzender is van boodschappen. Je komt op het terrein van de onafhankelijkheid en objectiviteit en daar zijn de nodige boeken voer geschreven.

New York Times is kritisch en steekt het korte lontje van webloggers daarmee natuurlijk aan, onder meer op Blogcritics dat .

Het wordt er wel boeiender op, zolang tenminste sites als en nog druk bezocht blijven. Wanneer zien we in Nederland eens zulke sites?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in