Wal-Mart blogmarketing ontketent discussie
Wal-Mart, 's werelds grootste kruidenier en warenhuis, begon met hulp van haar p.r. bureau Edelman een blogoffensief, zo valt te lezen bij New York Times. Een interessante marketingactie, die de nodige vragen en discussie oproept, om te beginnen uiteraard bij de introspectieve bloggersgemeenschap zelf.
Immers, Wal-Mart mag dan, zoals Economist vorige week nog schreef, een gemiddeld Amerikaans huishouden met haar stringente nadruk op kostenbesparing jaarlijks zo'n 450 dollar opleveren, populair in de media is dit succesbedrijf niet echt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEn daar moest Edelman wat aan doen met de blogs. Het ging, zegt Wal-Mart zelf, simpelweg om een uitbreiding van de public relations van de traditionele pers naar de weblogs, niet veel bijzonders.
Maar er zijn ook Wal-Mart commentaren gesignaleerd op weblogs die niet als afkomstig van Wal-Mart herkenbaar waren. En dat roept bijvoorbeeld de vraag op of, waar jan-en-alleman het kennelijk normaal vindt om anoniem te reageren onder weglogartikelen, een bedrijf dat dan niet mag doen.
Maar bovenal, moeten weblogs zich aan dezelfde regels houden als journalisten: duidelijk kenbaar maken wat public relations is en wie de afzender is van boodschappen. Je komt op het terrein van de onafhankelijkheid en objectiviteit en daar zijn de nodige boeken voer geschreven.
New York Times is kritisch en steekt het korte lontje van webloggers daarmee natuurlijk aan, onder meer op Blogcritics dat afgeeft op het NYT-artikel.
Het wordt er wel boeiender op, zolang tenminste sites als WalmartWatch en WakupWalmart nog druk bezocht blijven. Wanneer zien we in Nederland eens zulke sites?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid