Tabloidkranten weten oplagegroei niet vast te houden
Dit zegt de World Association of Newspapers (WAN), die wereldwijd 80 grote kranten onderzocht die een paar jaar geleden van formaat zijn veranderd.
De tabloid blijkt dus niet de oplossing voor lezersbinding en teruglopende abonnee-aantallen te zijn, zo concluderen de onderzoekers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe WAN noteerde een gemiddelde stijging van de oplage van 10 tot 15 procent net na de restyling, maar na een paar jaar zakt dat percentage naar 1 procent.
Aan de andere kant passen adverteerders zich wel aan het nieuwe formaat aan. Veel kranten waren in eerste instantie bang dat adverteerders een ander kanaal zouden zoeken vanwege de overgang naar tabloid, maar dat blijkt nu dus niet het geval te zijn.
Opmerkelijk: de tabloids hebben niet gezorgd voor een kostenreductie bij de kranten. Naast arbeid blijft het drukproces de grootste kostenpost.
De drukprijzen blijven de komende tijd ook stijgen. In de VS stijgen de prijzen deze maand doordat toeleveranciers in Canada (bijna al het papier voor de VS komt uit dit land) veel last hebben van de tegenvallende verkoop van kranten in de Vs, en een sterke Canadese dollar.
(via Mediabuyerplanner)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid