Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tijdslot verbod alcoholreclame werkt niet'

Het verbod op het uitzenden van alcoholreclame tussen 6 uur 's morgens en 9 uur 's avonds werkt niet bij jongeren van 12 tot en met 17…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oorzaak is het feit dat de alcoholproducenten het aantal commercials op tv na negenen hebben verdrievoudigd. Dat zijn de belangrijkste conclusie uit de evaluatie van het tijdslot door Stap. Het instituut maakte de evaluatie in opdracht van het ministerie van VWS.

related partner content for mobile comes here

Jongeren tussen 12 en 18 jaar zijn volgens Stap het meest gevoelig voor alcoholreclame. Stap raadt VWS dan ook aan het verbod op alcoholreclame uit te breiden tot middernacht.

Het tijdslot om jongeren te beschermen tegen de nadelige invloed van alcoholreclame op radio en televisie geldt sinds 2009. De evaluatie gaat over 2010. Het aantal alcoholreclames tussen 9 uur 's avonds en 6.00 uur 's ochtends is volgens Stap van 7140 in 2008 gestegen naar bijna 25.000 in 2010. Tussen 9 en 10 uur 's avonds, als nog veel jongeren tv kijken, steeg het aantal spotjes met 132,8 procent - van 2313 in 2008 naar 5385 in 2010.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in