Overslaan en naar de inhoud gaan

Gillette en Wilkinson beslechten scheermessen-twist

Vanmiddag was er uitspraak in het kort geding dat Gillette tegen Wilkinson aanspande. Het ging om claims rond de nieuwe Hydro-scheermessen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De rechter kreeg vanmiddag twee kwesties voorgeschoteld. De juristen van Gillette van P&G betoogden ten eerste dat Wilkinson vergelijkende reclame maakt en daarin beweert dat zijn nieuwe product Hydro beter scheert dan de Mach3 van Gillette.

related partner content for mobile comes here

Deze slogan is inderdaad door de rechter verboden omdat de claim inhoudelijk onvoldoende onderbouwd is. Mach3 bleek in vergelijkende onderzoeken van zowel Duitse en Franse Consumentenbonden beter te scheren dan de Wilkinson-systemen, zo lieten de juristen van P&G gretig zien. Ander argument was dat de claim niet voldoet aan de wettelijke eis om op een objectieve en controleerbare wijze te vergelijken.

De tweede kwestie betrof de slogan dat Wilkinson de ‘beste scheerbeurt voor de huid’ opleverde. De rechter vindt dit echter geen betwistbare vergelijkende claim. Dit was, zoals Wilkinson ook verdedigde, ‘een vorm van overdrijving in de reclame’ en dat was voor de rechter acceptabel. Deze claim hoeft dus niet te worden onderbouwd en kan niet worden betwist, oordeelde de rechter.

De uitspraak van de rechter is alleen geldig voor Nederland. In andere landen zal P&G dus soortgelijke zaken moeten aanspannen, mits de claims zich daar voor doen.

Eerder liet Wilkinson zich in een gesprek met Adformatie ongekend uit over de confrontatie in de markt met Gillette.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in