Toezichthouders negatief over zelfregulering online privacy
Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de Artikel 29-werkgroep, in een onlangs tijdens een plenaire zitting in Brussel aangenomen Opinie. Ze reageren hiermee op de gedragscode 'online behavioural advertising', zoals die is opgesteld door IAB en EASA (European Advertising Standards Alliance).
De gedragscode en de bijbehorende website www.youronlinechoices.eu zouden ten onrechte de indruk wekken dat gebruikers ervoor kunnen kiezen om bij het surfen op het web niet te worden gevolgd. Deze aanname is niet alleen schadelijk zijn voor gebruikers, ook het bedrijfsleven loop hiermee risico, meent de werkgroep. Adverteerders zouden in de veronderstelling kunnen zijn dat het door toepassing van de gedragscode voldoet aan de vereisten van de Europese privacyrichtlijn. Aansluiting bij deze code leidt echter niet tot naleving van de door de EU opgestelde privacyrichtlijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe werkgroep trekt de economische voordelen van gepersonaliseerd adverteren niet in twijfel, maar stelt dat deze niet ten koste mogen gaan van het recht op privacy en gegevensbescherming.Adverteerders dienen daarom te voldoen aan de specifieke eisen die de e-Privacy richtlijn stelt. 'Vermeden moet worden dat bedrijven investeren in het naleven van een gedragscode die niet voldoet aan Europese- en nationale wettelijke vereisten.'
Lees hier de brief van de Artikel 29-werkgroep aan IAB en EASA.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid