Overslaan en naar de inhoud gaan

Toezichthouders negatief over zelfregulering online privacy

Oplossingen van het bedrijfsleven voor online gepersonaliseerde reclame zijn ondeugdelijk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de , in een onlangs tijdens een plenaire zitting in Brussel aangenomen Opinie. Ze reageren hiermee op de gedragscode 'online behavioural advertising', zoals die is opgesteld door IAB en EASA (European Advertising Standards Alliance).

related partner content for mobile comes here

De gedragscode en de bijbehorende website zouden ten onrechte de indruk wekken dat gebruikers ervoor kunnen kiezen om bij het surfen op het web niet te worden gevolgd. Deze aanname is niet alleen schadelijk zijn voor gebruikers, ook het bedrijfsleven loop hiermee risico, meent de werkgroep. Adverteerders zouden in de veronderstelling kunnen zijn dat het door toepassing van de gedragscode voldoet aan de vereisten van de Europese privacyrichtlijn. Aansluiting bij deze code leidt echter niet tot naleving van de door de EU opgestelde privacyrichtlijn.

De werkgroep trekt de economische voordelen van gepersonaliseerd adverteren niet in twijfel, maar stelt dat deze niet ten koste mogen gaan van het recht op privacy en gegevensbescherming.Adverteerders dienen daarom te voldoen aan de specifieke eisen die de e-Privacy richtlijn stelt. 'Vermeden moet worden dat bedrijven investeren in het naleven van een gedragscode die niet voldoet aan Europese- en nationale wettelijke vereisten.'

Lees de brief van de Artikel 29-werkgroep aan IAB en EASA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in