`Duurzaamheid vraagt om betere samenwerking`


Daarnaast moeten duurzaamheidsinitiatieven commitment krijgen vanuit het top management en ingebed worden in de strategie van ondernemingen. Zo blijkt uit onderzoeken van Deloitte onder inkopers en marketeers in Nederland. Deloitte voerde het onderzoek uit samen met Marketresponse, Nima en Nevi.
‘Zowel marketing als inkoop heeft een grote impact op de producten en diensten die organisaties verkopen en daarmee ook op de duurzaamheid ervan. Reden voor ons om deze twee groepen te bevragen naar hoe zij naar dit thema kijken,’ aldus Anneke Sipkens, director en duurzaamheidsexpert binnen Deloitte. Ze presenteerde de onderzoeksresultaten tijdens de lancering van Nima’s duurzaamheidsinitiatief Wereldmarketeers, 15 december jongsleden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit het onderzoek blijkt onder meer dat een ruime meerderheid van alle respondenten (88 procent) aangeeft dat duurzaamheid in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. ‘Vroeg of laat zullen dus veel organisaties alsnog de uitdaging aan moeten gaan om van een plicht een kans te maken en de kansen vervolgens te vertalen naar de eigen organisatie,’ zegt Sipkens.
Deloitte en Wereldmarketeers maken in het onderzoek onderscheid tussen de zogenaamde leaders, followers en laggards op het gebied van duurzame inkoop en duurzame marketing. Leaders voelen zich erg betrokken bij duurzaamheid en dit onderwerp heeft grote invloed op hun dagelijkse werk. Laggards blijken juist niet erg betrokken, of zijn neutraal ten opzichte van duurzaamheid. Duurzaamheid heeft geen invloed op hun werk.
Meer dan 40 procent van de sourcing en marketing leaders zegt gemotiveerd te zijn vanuit idealistische overwegingen. Leaders zien daarnaast volop kansen in duurzaamheid. Zo is een grote groep van mening dat duurzame inkoop innovatie stimuleert, omzet en concurrentievoordeel creëert.
Lange termijn
Er zijn echter ook barrières. De ondervraagde inkopers en marketeers geven aan dat het succes van duurzame marketing en inkoop afhankelijk is van een langetermijnvisie en strategie, commitment vanuit het management en beschikbare middelen en budget.
Sipkens: Duurzaamheid vraagt een andere vorm van leiderschap en organisatieontwikkeling. Het is noodzakelijk voor organisaties om intern bruggen te bouwen en meer kennis met elkaar te delen, zodat een integraal beleid op duurzaamheid kan worden gevoerd.’
Het is volgens Deloitte van belang om los te komen van het traditionele functiegeoriënteerde denken. ‘Aangezien marketeers en inkopers grote overeenstemming hebben over de relevantie en bijdrage van duurzaamheid, zal er vanuit deze twee groepen een druk ontstaan om duurzaamheid te integreren in alle expertise velden. Van daaruit kan duurzaamheid richting innovatie en marktbenadering echt vorm gegeven worden,’ zegt Sipkens.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid