Studenten kunnen bezoekersstrategie Rijksmuseum ontwikkelen
Of het echt gaat gebeuren, moeten we nog maar afwachten, maar het is de bedoeling dat na lange, lange tijd dicht te zijn geweest (sinds 2003) Het Rijksmuseum in 2013 weer helemaal open gaat (nu is alleen de Philipsvleugel open). Een van de doelstellingen gaat worden: jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers te trekken. Dat moet gaan gebeuren via een nieuwe bezoekersstrategie.
Studenten worden gevraagd mee te denken.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuStrategisch adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants begint met een project waarin als eerste stap studenten worden opgeroepen om, via het crowdsourcingplatform Battle of Concepts, innovatieve concepten aan te dragen voor het aantrekken van meer bezoekers.
Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum: ‘Door de lange verbouwing en de beperkte mogelijkheden voor tentoonstellingen zijn we minder zichtbaar geworden voor vooral het Nederlandse publiek. De heropening is voor ons een kans om dit te veranderen en het museum te herpositioneren.’
Om tot een advies te komen, start Roland Berger 15 december met een ‘drieluik’.
Als eerste worden studenten via het platform Battle of Concepts opgeroepen een ‘innovatief concept’ te bedenken over hoe het Rijksmuseum blijvend een brede bezoekersgroep aan het museum kan binden.
De winnende concepten worden vervolgens tijdens een Business Course met studenten per doelgroep verder uitgewerkt.
Als derde en laatste stap zal Roland Berger alle verzamelde input samenvoegen en verdiepen om tot een integraal advies te komen.
Alexander Belderok, partner bij Roland Berger: ‘Het is een vernieuwende manier van ideeën genereren binnen de strategieconsultancy. Dat we het toepassen in de door velen als conservatief geziene museumsector, maakt dit project extra spannend.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid