Overslaan en naar de inhoud gaan

Trend 2012: labels voor duurzaamheid verliezen terrein

"De belangrijkste standaard voor duurzaamheid is het merk zelf", zegt Sander van der Laan van Ahold. "Wij als bedrijven zijn bezig ons merk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"De belangrijkste standaard voor duurzaamheid is het merk zelf", van Ahold. "Wij als bedrijven zijn bezig ons merk een duurzaamheidscomponent mee te geven."

related partner content for mobile comes here

Na 23 jaar heeft MaxHavelaar/FairTrade nog maar gemiddeld 28 producten met dat label, op een supermarkt vol met 30.000 SKU's (: Milieudefensie). Gaat het dan zo slecht met duurzaamheid in supermarkten? Neen, die ontwikkelt zich stormachtig. Maar dan wel no-label. Of hooguit met een certificering van een onbekend en ongeladen keurmerk.

groeit in volume gigantisch ten opzichte van FairTrade/MaxHavelaar ook òmdat het (met een naamsbekendheid van slechts 6% onder consumenten, ) in feite een B2B-merk is en wil blijven.

Bedrijven als Nike en Nespresso gaan nog weer verder. Zij hebben al zeer geavanceerde, ;s ">eigen MVO-programma's die ze niet door derden laten certificeren. Zij zien in dat ze met een algemeen label zich t.o.v. concurrenten kunnen geven. Bovendien geeft het verduurzamen van een eigen keten deze bedrijven garantie op blijvende toegang tot resources; hun grootste eigenbelang om aan MVO te doen.

Dus als : de algemene consumentenlabels voor duurzaamheid gaan vanaf 2012 definitief het onderspit delven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in