Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamewisser mag in Duitsland

De Duitse tv-kijker mag alle technische wapens inzetten om reclame op tv te weren. De hoogste rechter in Duitsland heeft dat bepaald in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Duitse hooggerechtshof vindt dat de 'fee' de commerciële omroep niet wezenlijk pijn doet, maar eigenlijk niets meer is dan een verlenging van de afstandsbediening. Ook daarmee kan de kijker wegzappen, aldus de Volkskrant.

related partner content for mobile comes here

De 'televisie-fee' werd in 1999 geïntroduceerd op de Duitse markt, door TC Unterhaltungselektronic (TCU) in Koblenz. De fee is een doosje, dat de tv op een ander kanaal zet als een zender reclame brengt.

De commerciële omroep in Duitsland is niet blij met de reclamewisser. In het proces tegen TCU noemde RTL de Fernseh Fee 'een bedreiging van onze levensader'. TCU heeft na het vonnis van het Bundesgerichtshof laten weten dat het nu ook de weg vrij acht voor introductie van de Tivion. Dit apparaat slaat de reclameblokken niet alleen over, maar vervangt ze door spotjes die de fabrikant van adverteerders krijgt. Volgens TCU is er een markt voor op doelgroepen toegesneden tv-reclame.
De Tivion is een variant op de Tivo, de digitale recorder die voor veel commotie zorgt onder Amerikaanse commerciële zenders. Philips heeft een licentie genomen om de Tivo ook op de Europese markt uit te brengen, maar tot nu toe worden de apparaten alleen in de Verenigde Staten verkocht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in