Ranglijst 100 meest waardevolle merken 2004


Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd -uitgedrukt in dollars- van BusinessWeek en merkenadviesbureau Interbrand.
De tien topmerken zijn
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS1. Coca-Cola
2. Microsoft
3. IBM
4. GE
5. Intel
6. Disney
7. McDonald's
8. Nokia
9. Toyota
10. Marlboro
De Nederlandse merken Philips (65), Shell (84) en Heineken (99) wisten ondanks een geringe waardedaling hun positie te behouden. ING (88) is nieuw op de ranglijst en daarmee de eerste wereldwijde 'all-finance' financiële dienstverlener in het overzicht.
Duidelijke winnaars zijn dit jaar de merken die erin geslaagd zijn om met hun service en producten een nauwe band op te bouwen met de klant en een hoge merkidentificatie te bereiken. Vier van de vijf topmerken zijn afkomstig uit de technologiewereld. Grote namen als Coca-Cola, Microsoft, Disney en Nokia zagen hun merkwaarde dalen.
In de automobielindustrie wist Porsche nummer 74 te veroveren en Audi haalde de 81ste plaats. Mercedes bleef net buiten de top 10 (op 11) en blijft het meest waardevolle Duitse merk. BMW schoof twee plaatsen omhoog naar de 17de plaats.
Volgens BusinessWeek hebben zelfs gevestigde merken het belang van een sterke band met de consument ingezien. Coca-Cola is bijvoorbeeld gestart met de zogeheten Coke Red Lounges voor jongeren in grote winkelcentra en Microsoft komt met kleine beurzen op luchthavens.
Apple, vanouds bekend om zijn merktrouwe klanten, wist zijn merkwaarde met 23,7 procent te verhogen, vooral dankzij het sensationele succes van de iPod.
Dankzij de algemene verbetering van de economische situatie viel de merkwaarde dit jaar in totaal twee procent hoger uit. Amerikaanse merken blijven de ranglijst domineren. Acht van de tien plaatsen aan de top zijn voor merken uit de VS, maar in totaal zijn er slechts 58 Amerikaanse merken vertegenwoordigd, zes minder dan vorig jaar.
De 'Best Global Brands' zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld, met een totale waarde van meer dan 2,1 miljard dollar. De merken worden geselecteerd volgens twee criteria. Allereerst moeten het wereldwijd opererende merken zijn die tevens significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.
Deze merkwaarden worden elk jaar berekend aan de hand van de Interbrand-methode. Deze algemeen geaccepteerde en wereldwijd toegepaste methode levert betrouwbare gegevens, mits de waardering plaatsvindt op basis van primair marktonderzoek en gegevens van de bedrijven zelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid