Overslaan en naar de inhoud gaan

Ranglijst 100 meest waardevolle merken 2004

Apple, Samsung, HSBC, Yahoo en Amazon hebben het afgelopen jaar hun merkwaarde het meeste zien stijgen. Kodak, Nintendo, Nokia en AOL…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd -uitgedrukt in dollars- van BusinessWeek en merkenadviesbureau Interbrand.

related partner content for mobile comes here

De tien topmerken zijn

1. Coca-Cola

2. Microsoft

3. IBM

4. GE

5. Intel

6. Disney

7. McDonald's

8. Nokia

9. Toyota

10. Marlboro

De Nederlandse merken Philips (65), Shell (84) en Heineken (99) wisten ondanks een geringe waardedaling hun positie te behouden. ING (88) is nieuw op de ranglijst en daarmee de eerste wereldwijde 'all-finance' financiële dienstverlener in het overzicht.

Duidelijke winnaars zijn dit jaar de merken die erin geslaagd zijn om met hun service en producten een nauwe band op te bouwen met de klant en een hoge merkidentificatie te bereiken. Vier van de vijf topmerken zijn afkomstig uit de technologiewereld. Grote namen als Coca-Cola, Microsoft, Disney en Nokia zagen hun merkwaarde dalen.

In de automobielindustrie wist Porsche nummer 74 te veroveren en Audi haalde de 81ste plaats. Mercedes bleef net buiten de top 10 (op 11) en blijft het meest waardevolle Duitse merk. BMW schoof twee plaatsen omhoog naar de 17de plaats.

Volgens BusinessWeek hebben zelfs gevestigde merken het belang van een sterke band met de consument ingezien. Coca-Cola is bijvoorbeeld gestart met de zogeheten Coke Red Lounges voor jongeren in grote winkelcentra en Microsoft komt met kleine beurzen op luchthavens.

Apple, vanouds bekend om zijn merktrouwe klanten, wist zijn merkwaarde met 23,7 procent te verhogen, vooral dankzij het sensationele succes van de iPod.
Dankzij de algemene verbetering van de economische situatie viel de merkwaarde dit jaar in totaal twee procent hoger uit. Amerikaanse merken blijven de ranglijst domineren. Acht van de tien plaatsen aan de top zijn voor merken uit de VS, maar in totaal zijn er slechts 58 Amerikaanse merken vertegenwoordigd, zes minder dan vorig jaar.

De 'Best Global Brands' zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld, met een totale waarde van meer dan 2,1 miljard dollar. De merken worden geselecteerd volgens twee criteria. Allereerst moeten het wereldwijd opererende merken zijn die tevens significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.

Deze merkwaarden worden elk jaar berekend aan de hand van de Interbrand-methode. Deze algemeen geaccepteerde en wereldwijd toegepaste methode levert betrouwbare gegevens, mits de waardering plaatsvindt op basis van primair marktonderzoek en gegevens van de bedrijven zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in