Overslaan en naar de inhoud gaan

Pearle Opticiens in etnomarketing

Pearle Opticiens gaat speciale aandacht geven aan de Turkse en Marokkaanse consument. Van enkele vestigingen kwam de vraag hoe deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na uitvoerig klant- en marktonderzoek door MCA Communicatie - specialist in etnomarketing - is in tien pilotwinkels het personeel speciaal voorgelicht en de winkelinrichting aangepast. Met als doel bestaande Turkse en Marokkaanse klanten aan zich te binden door hen beter tegemoet te treden, en om nieuwe klanten aan te spreken door de winkels en diensten extra toegankelijk te maken. De pilot loopt van juli tot en met december 2004 in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Gouda en Deventer. Als deze aanpak aanslaat zal Pearle Opticiens deze in al haar winkels doorvoeren.

related partner content for mobile comes here

Marthé de Pee, woordvoerder Pearle Opticiens: ‘ Vanuit de winkels kwam naar voren welke extra behoeften deze doelgroep leek te hebben. Zoals bijvoorbeeld een aparte ruimte waar hoofddoekdragende vrouwen een bril kunnen passen. Op basis van specifiek marktonderzoek en verdieping in de verschillende culturen zijn wij vervolgens met deze pilot begonnen.’

Er zijn verschillende veranderingen waar te nemen in de pilotvestigingen. Zo wordt gelet op de diversiteit van de winkelmedewerkers. Deze zijn getraind in bewustwording van normen en waarden en verscheidenheid van verschillende culturen. ‘Daarbij gaan wij niet uit van stereotypen maar ook de verschillen binnen een cultuur, in leeftijd bijvoorbeeld’, aldus De Pee, ‘Zo is gebleken dat jonge Turken en Marokkanen sterk merkbewust zijn, daar is in het assortiment rekening mee gehouden.’

Om de doelgroep optimaal te bedienen en bereiken gaan de bewuste winkels lokale samenwerkingsverbanden aan met bijvoorbeeld allochtone rijscholen, waar leerlingen een gratis 3VO-gecertificeerde oogmeting aangeboden krijgen en korting op aanschaf van een bril. Daarnaast zal Pearle Opticiens in multiculturele media adverteren. Bij het promoten van Pearle Opticiens onder de Marokkaanse en Turkse gemeenschap zal Chahra-Z, een beroemde Marokkaans/ Nederlandse zangeres, een grote rol spelen. Zij treedt op in reclamespotjes voor Pearle Opticiens op de multiculturele radiozenders in Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in