Rendement communicatieadviesbureaus daalt dramatisch


De operationele marge ging terug van gemiddeld 15,7 procent in 2002 naar 3,8 procent in 2003. In 2001 was de operationele marge nog 19,4 procent. De internationale norm is 20 procent.
De grote bureaus, met meer dan 9 miljoen bruto bureau inkomen, presteerden nog het best met een marge van 12,4 procent. Kleine bureaus (minder dan 2,5 miljoen bbi) deden het het minst met een gemiddeld negatieve marge van een half procent. De middengroep zat er met 9,6 procent tussenin. Er waren in 2003 tenminste 13 verliesgevende bureaus en een groter aantal verkeert in de gevarenzone.
Deze cijfers blijken uit de jaarlijkse bedrijfsenquête van de VEA. Directeur en bestuur van de VEA laten weten zich ernstige zorgen te maken over de toekomst van het vak in Nederland gegeven de negatieve ontwikkeling van de afgelopen drie jaar. De leden zijn blijkbaar onvoldoende in staat geweest de teruglopende omzet te vertalen in aanpassing van de kosten en het ontwikkelen van nieuwe diensten of markten om het verlies te compenseren.
De bureaus hebben te kampen met een groeiend aantal juridische beperkingen op het gebied van reclame, en afnemende loyaliteit van klanten. Ook het groeiend aantal overheidsaanbestedingen en de wettelijk vastgelegde korte looptijd van de relatie met deze opdrachtgevers doet een aanslag op de verdiencapaciteit van bureaus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid