Overslaan en naar de inhoud gaan

Rendement communicatieadviesbureaus daalt dramatisch

Het gemiddeld bedrijfsresultaat van de bij de VEA aangesloten communicatieadviesbureaus is in 2003 dramatisch gedaald. De operationele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De operationele marge ging terug van gemiddeld 15,7 procent in 2002 naar 3,8 procent in 2003. In 2001 was de operationele marge nog 19,4 procent. De internationale norm is 20 procent.
De grote bureaus, met meer dan 9 miljoen bruto bureau inkomen, presteerden nog het best met een marge van 12,4 procent. Kleine bureaus (minder dan 2,5 miljoen bbi) deden het het minst met een gemiddeld negatieve marge van een half procent. De middengroep zat er met 9,6 procent tussenin. Er waren in 2003 tenminste 13 verliesgevende bureaus en een groter aantal verkeert in de gevarenzone.

related partner content for mobile comes here

Deze cijfers blijken uit de jaarlijkse bedrijfsenquête van de VEA. Directeur en bestuur van de VEA laten weten zich ernstige zorgen te maken over de toekomst van het vak in Nederland gegeven de negatieve ontwikkeling van de afgelopen drie jaar. De leden zijn blijkbaar onvoldoende in staat geweest de teruglopende omzet te vertalen in aanpassing van de kosten en het ontwikkelen van nieuwe diensten of markten om het verlies te compenseren.
De bureaus hebben te kampen met een groeiend aantal juridische beperkingen op het gebied van reclame, en afnemende loyaliteit van klanten. Ook het groeiend aantal overheidsaanbestedingen en de wettelijk vastgelegde korte looptijd van de relatie met deze opdrachtgevers doet een aanslag op de verdiencapaciteit van bureaus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in