'Partijen hoeven niet veel aan media uit te geven voor zetels'
De Media Maatschap bracht de bestedingen in kaart om te kijken of het harde media offensief van de politieke partijen heeft geleid tot het behalen van zetels. Als gekeken wordt naar de totale bestedingsperiode van de politieke partijen, gezien vanaf 1 januari 2012, zien we dat het meeste bruto mediabudget is ingezet vlak voor de eindstreep van de verkiezingsperiode: week 37. De maanden augustus en september zijn de belangrijkste maanden geweest wat betreft mediabestedingen.
(Bron: MediaXim).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaAls het gaat om de mediatypen die zijn ingezet, steekt ‘print’ (met name dagbladen) met kop en schouders boven de rest van de media uitingen uit met een totaal bruto bedrag van €4.520.413,-, gevolgd door televisie (€2.098.609,-), out of home (€534.158,-) en radio (€162.426,-).
Bron: MediaXim 01-01-12 t/m 12-09-12
De winnaar van de verkiezingen, de VVD, is ook de partij die bruto het meest heeft gespendeerd aan campagne voering. De PvdA heeft slechts een kwart van het bruto bedrag van de VVD aan media uitgegeven.
De Media Maatschap concludeert dat het niet altijd nodig is om veel budget uit te geven aan media om zetels te behalen, zoals de PvdA laat zien, maar dat een sterk media offensief er zeker voor kan zorgen dat een sterke positie behouden wordt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid