Overslaan en naar de inhoud gaan

'Partijen hoeven niet veel aan media uit te geven voor zetels'

De bruto mediabestedingen van alle politieke partijen tijdens de afgelopen verkiezingsperiode bedroegen ongeveer 7,2 miljoen euro. Het is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Media Maatschap bracht de bestedingen in kaart om te kijken of het harde media offensief van de politieke partijen heeft geleid tot het behalen van zetels. Als gekeken wordt naar de totale bestedingsperiode van de politieke partijen, gezien vanaf 1 januari 2012, zien we dat het meeste bruto mediabudget is ingezet vlak voor de eindstreep van de verkiezingsperiode: week 37. De maanden augustus en september zijn de belangrijkste maanden geweest wat betreft mediabestedingen.

related partner content for mobile comes here

(Bron: MediaXim).

Als het gaat om de mediatypen die zijn ingezet, steekt ‘print’ (met name dagbladen) met kop en schouders boven de rest van de media uitingen uit met een totaal bruto bedrag van €4.520.413,-, gevolgd door televisie (€2.098.609,-), out of home (€534.158,-) en radio (€162.426,-).

Bron: MediaXim 01-01-12 t/m 12-09-12

De winnaar van de verkiezingen, de VVD, is ook de partij die bruto het meest heeft gespendeerd aan campagne voering. De PvdA heeft slechts een kwart van het bruto bedrag van de VVD aan media uitgegeven.

De Media Maatschap concludeert dat het niet altijd nodig is om veel budget uit te geven aan media om zetels te behalen, zoals de PvdA laat zien, maar dat een sterk media offensief er zeker voor kan zorgen dat een sterke positie behouden wordt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in