Overslaan en naar de inhoud gaan

Onvolledige briefings zorgen voor minder goede reclamecampagnes

Uit het onderzoek ‘Oog op Communicatie’ dat onlangs door DBMI gepubliceerd is blijkt dat vele reclamecampagnes briefings ontvangen die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek ‘’ dat onlangs door gepubliceerd is blijkt dat vele reclamecampagnes briefings ontvangen die onvolledig zijn. Het resultaat: minder goede reclamecampagnes.

related partner content for mobile comes here

Een goede briefing zou moeten bestaan uit de inzichten in de doelgroep, de communicatiestrategie en de gewenste positionering. Aan de hand van deze punten kan dan de reclamecampagne optimaal aangepast worden en kan er ook gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt wat het exacte resultaat van de campagne is geweest. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat campagnes succesvoller zijn indien de adverteerder een volledige briefing aanlevert.

Verder blijkt uit het onderzoek dat reclamecampagnes waarbij ook onderzoek tijdens de verschillende stadia wordt gedaan meer kans hebben op succes. Als stadia wordt in het rapport weergegeven het bepalen van de campagne, de ontwikkeling van de campagne en de evaluatie van de campagne. Bij alle stadia kan onderzoek worden gedaan, wat leidt tot o.a. creatieve input, aanvullende inzichten in de doelgroep, concept-testing, en beoogde effecten. Door onderzoek wordt dit allemaal inzichtelijker en weten adverteerders van te voren wat zij kunnen verwachten van een campagne en naderhand natuurlijk wat het resultaat is geweest.

Interessant is dat uit het onderzoek blijkt dat veel adverteerders tijd en kosten als een hindernis zien om voldoende onderzoek te verrichten bij campagnes. Campagnes moeten snel ontwikkeld worden en de ontwikkeling mag niet al te veel kosten. Als er dan toch onderzoek wordt gedaan, dan is dit meestal alleen naar de resultaten.

Conclusie van het onderzoek
Uit het onderzoek worden vier belangrijkste leerpunten getrokken:
1) Zorg voor een volledige briefing
2) Test in een vroegtijdig stadium
3) Evalueer campagnes zorgvuldig samen
4) Selecteer een onderzoeksbureau dat begrijpt welke informatie noodzakelijk is en bovendien snel kan schakelen

Meer…
Het onderzoek is te downloaden op . Aan het onderzoek hebben totaal 179 adverteerders en 207 reclamebureaus aan meegewerkt. Eerder verscheen ook al dat een soortgelijk onderzoek was naar de staat van innovatie bij organisaties in Nederland. Ook uit dit onderzoek kwamen leerpunten naar voren.

Wat zijn jouw ervaringen als adverteerder of juist als reclamebureau? Herken jij ook punten uit dit rapport?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in